Sexspalte fra gamle Hellas

«SEKSUELL OMGANG

med kvinner gir nemlig en gjensidig nytelse. For de to kjønn forlater hverandre kun etter at de har oppnådd lik del av nytelsen ... Ingen kan være så tåpelig å hevde at dette er mulig sammen med gutter.» Dette er ikke et sitat fra en samlivsspalte i en av dagens norske aviser. Derimot er det en argumentasjon for at sex mellom mann og kvinne gir mest gjensidig nytelse, hentet fra verket «To antikke dialoger om kjærlighet og seksualitet» av Plutark og Pseudo-Lukian, i disse dager utgitt i Thorleif Dahls Kulturbibliotek.

OGSÅ I VÅR TID

fins et rikt skriftlig kildemateriale om synet på alle slags former for sex; bøker med sexopplysning, samlivsråd og skildringer av mer eller mindre kuriøse erotiske varianter. I tillegg har du den daglige og ukentlige floraen av artikler i ukeblader og aviser, rådgivningsspalter, spørreundersøkelser og statistikker. Formen er ofte ny, men ikke temaet. Plutarks «Kjærlighetens to ansikter» er skrevet drøyt hundreåret etter Kristus, Pseudo-Lukians «En samtale om kjærlighet» ca. 300 f.Kr. De gamle grekerne hadde et uanstrengt forhold til erotikk. Seksuell aktivitet og sanselige nytelser ble betraktet som et gode - skildret med vellyst så vel av diktere som av filosofer.

BOKA FØRES

i samtaleform - man kan snakke om en sofistikert utgave av de sexpanelene i dagens media som prater om alt fra barberte kjønnsorganer til munnsex. Men her gjelder det ikke bare teknikk og private erfaringer. Her diskuteres selve grunnlaget for seksuallivet. Er kjærlighet bare en unnskyldning for å få tilfredsstilt sine drifter? Hva med prostitusjon? Hva er mest naturlig, hetero- og/eller homoerotisk aktivitet? Hvordan oppnå størst nytelse? Omtrent de samme problemstillingene som i dag, med andre ord.

HELT TIL SLUTT

et kurs i forføringskunst. Erotikken er som en «lyststige», først blikket, deretter fingertuppenes berøring, lett kyssing, heftigere kyss og en tilstand «der ingen av hendene er arbeidsløse», berøring av brystene, underlivet «som banker voldsomt, fullt av vellyst», og så videre. Den Plutark!