Sexy hjemkomst

Etter 100 000 solgte album og 100 konserter i Europa er Madrugada på vei hjem. Med nye låter og en idé om å skape sexy nattklubbfeeling på sitt nye album. De skal bare senke Roskilde og bombe Quart-festivalen først.

- Nei, assa... Vi kan bare avkrefte det der rockestjernegreiene med en gang, sier vokalist Sivert Høyem.

- Å?

- Men vi har utviklet oss som band. Det er det som er bra, sier gitarist Robert Burås.

Nordlendingene har vært ute på veien siden oktober. Kanon-debutplata «Industrial Silence», som fikk terningkast seks her i avisa, er lansert i Sverige, Danmark, Frankrike, Benelux-landene, Sveits, Italia og Storbritannia. Nå har gutta tatt hele runden og begynner å bli lei av de gamle låtene.

På neste album, som skal være klart i januar, viser Madrugada nye sider.

- Tror det blir mer sånn småpsykedelisk med sexy nattklubbfeeling, frister Robert Burås.

- Snakker vi nytt, sexy image?

- Nå ja, nøler Sivert.

- Så sexy som nordlendinger kan bli, flirer gitaristen. Ifølge onde tunger er han Madrugadas svar på Keith Richards. Bare 30 år og et ukjent antall kilo pulver yngre.

Hardt arbeid

Rock'n'roll er ikke hva det en gang var, skal vi tro i bandet som med en viss ironi omtaler seg selv som Norges mest hardtarbeidende band.

- Moralsk og fysisk forfall på turné fascinerer oss ikke, proklamerer Sivert Høyem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Her er det opp med hanen og rett på trimrommet?

- He-he. Vi lever ikke akkurat sunt, det er ikke det jeg sier. Men det er det der med rockeklisjeene. For å si det sånn: Jeg synes ikke «Spinal Tap» er noe morsomt. Filmen er altfor tett opp til virkeligheten.

«In the army»

Virkeligheten er alt fra å spille for én tilfeldig forbipasserende i Manchester til å fylle rockeklubber i Berlin. Bergta 5000 mennesker i Nederland, diskutere Ibsen og Camus i Frankrike og snakke om tyggegummi-pop i Italia. Kort sagt: Virkeligheten går i ett. Fra morgen til kveld.

KLAR FOR FESTIVAL: - Vi har tråkket opp løypa i Europa med denne turneen, sier Madrugada. Sivert Høyem og Robert S. Burås (foran), Frode Jacobsen og Jon Lauvland Pettersen bak.