«Shadow of the Colossus»-film inspirert av «Wall-E»

- Vil gjenskape magien fra den Oscar-vinnende animasjonsfilmen.

|||Det er lenge siden vi hørte noe nytt om den planlagte filmatiseringen av «Shadow of the Colossus». Men det har nå kommet livstegn fra prosjektet i form av et intervju med studioet bak filmen.

I intervjuet med Kevin Ping Chang fra produksjonsselskapet Misher Films, som skal produsere filmen basert på kultspillet «Shadow of the Colossus» som kom til PlayStation 2 i 2006, kommer det frem at kulturforskjeller mellom Vesten og Østen har bydd på noen utfordringer.

Chang forteller at de ønsker så mye tilbakemeldinger som mulig fra spillets skaper, Fumito Ueda. Han forteller også at de bruker andre filmer som eksempler på hva de prøver å gjenskape. Blant annet skal de ha funnet felles grunn når selskapet fortalte Ueda at de vil prøve å lage noe lignende som den første timen i den Oscar-vinnende Pixar-filmen «Wall-E». 

- Når vi diskuterer filmskapere og filmer med Ueda, så er han veldig godt bevandret innen filmer produsert i Vesten. En film som «Wall-E» bryter de kulturelle barrierene. - Når du referer til en slik tittel, så forstår han hva vi prøver å gjøre når vi sier at vi vil gjensskape magien fra den først timen i «Wall-E».

I animasjonsfilmen brukes den første timen kun på den ensomme roboten Wall-E, som er satt alene på jorden for å rydde opp etter at menneskene har brukt opp ressursene, og etterlatt en øde planet med skrot.

Rydderoboten Wall-E sjarmerte en hel verden.  Foto: REUTERS/Disney Pixar
Rydderoboten Wall-E sjarmerte en hel verden. Foto: REUTERS/Disney Pixar Vis mer

Chang trekker også frem andre utfordringer med en filmversjon. I spillet kjemper du mot 16 kjemper, noe som ikke direkte kan oversettet til film. Faren er at det blir for oppstykket, mener Chang.

- En av utfordringene med spillet er at det er veldig episodisk i natur, som de syv ekskjærestene i «Scott Pilgrim». Ikke det at jeg ikke har respekt for «Scott Pilgrim» sitt materiale, men når jeg så filmen så følte jeg at det var litt påtvunget. Det er noen av farene vi må unngå.

- Disse kolosskampene må være betydelige, de kan ikke bare være én etter én annen, det må være noe man lærer fra dem. Vi må passe på at det ikke blir en montasje. Hver eneste kamp må føles ekstremt kraftig fra et dramaturgisk og filmatisk ståpunkt, sier Chang i intervjuet.

Sony annonserte nylig at en det kommer en HD-remake av «Shadow of the Colossus» og «ICO» til PlayStation 3. De nye versjonene får oppgradert grafikken og støtte for 3D. Planen er at pakken med de to spillene skal bli gitt ut i løpet av våren 2011.

Filmen har ikke fått noen premieredato, selv om den står oppført med slipp i 2012 på IMDB. Ingen regissør er annonsert for prosjektet.

«Shadow of the Colossus» høstet fantastiske anmeldelser når det kom til PlayStation 2 i 2006. Foto: Sony
«Shadow of the Colossus» høstet fantastiske anmeldelser når det kom til PlayStation 2 i 2006. Foto: Sony Vis mer