Steven Soderbergh er både en av de fremste kommersielle og eksperimentelle regissørene i Hollywood. Den førstnevnte tilbøyeligheten har gitt oss «Ocean's 11» og «Erin Brockovich», mens den andre har mer begrenset masseappell og egenverdi, utover å se hvilke nye retninger filmmediet kan dras i.
Puslespill
Det er nok det sistnevnte genet som er drivkraften for «Mosaic»-prosjektet. Denne krimserien, med et så prosaisk mordmysterie i sentrum at jeg er usikker på om det i det hele tatt kvalifiserer som krim, er egentlig laget for et helt annet medium, som en ikke-lineær «interaktiv fortellingsopplevelse», der du via en mobilapp kan velge i hvilken retning du vil følge historien. Konseptet er ikke trukket så langt at plottet får ulikt utfall avhengig av hva du følger med på, det dreier seg mer om å velge rekkefølge og perspektiv, og følgelig hvem som skal få være «hovedpersonen» i de mange parallelle, sammenflettede historielinjene. Denne måten å se «Mosaic» på har kun vært tilgjengelig i USA, og versjonen vi serveres her er en sammenklippet (og litt forkortet) versjon der man hopper mellom de ulike karakterene i tålelig kronologisk rekkefølge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger