Shocked-effekten

Tre høyst forskjellige cd-er fra Texas-artist som vil mye og lykkes med det meste.

CD: Det kan virke vel ambisiøst, men Michelle Shocked (43) har lagd tre plater som er så ulike at det ikke hadde vært noen god idé å samle de beste låtene på et dobbeltalbum heller - eller å kjøpe dem samlet under tittelen «Threesome».

Alternativ

L.A.-bosatte Shocked, fra Dallas i Texas, var alternativ nesten før det ble et begrep i musikkbransjen. Den primitive debuten «The Texas Campfire Takes» (1986), med bare Shocked og hennes gitar, skal ha blitt innspilt på en kassettspiller rundt leirbålet. Hun har aldri hatt sans for det forutsigbare, og fulgte opp med lett rocka «Short Sharp Shocked» (1988) og swingplata «Captain Swing» (1989).Storbandet er borte, men «Got No Strings» er barnesanger i western swing- og bluegrassdrakt, tilbakelent med mye deilig steel-gitar av Greg Leisz. Plata er produsert av Nick Forster og består i hovedsak av Disney-klassikere: Sødmefylte, kule, elegante og stilreine versjoner av kjente og kjære sanger som tittellåta (fra «Pinocchio»), «Bare Necessity» («Jungelboken») og «Spoonful of Sugar» («Mary Poppins»).

Sprikende

Swingelementer er det også på «Mexican Standoff», produsert av Dusty Wakeman (Lucinda Williams/Dwight Yoakam) - med Los Lobos\' Steve Berlin i ryggen. I hovedsak er dette latino/tex mex-musikk med mariachi-trompeter og trekkspill, noen doser blues og spanske og engelske tekster. Problemet er at jeg ikke tror helt på den. Flere av låtene oppleves som repeterende, sangen er noe affektert og klisjépreget og repertoaret sprikende.

Spennende

Atskillig mer vellykket er «Don\'t Ask Don\'t Tell», som ikke spriker på samme måte - til tross for innslag av både country, pop, blues, New Orleans-jazz og kul, seig rock. Låtene og produksjonen (igjen Wakeman) er spennende, kreativiteten blomstrer, Shocked bruker stemmen riktigere - og det aller meste stemmer.