Showtime

BERGEN (Dagbladet): Herlig og farlig parodi på alt vi kaller show. En stor seier for dansekompaniet Carte Blanche.

It's showtime! Stjernene skrider ned primadonnatrappa fra Broadways himmel med sug i blikket mens de sjonglerer med stokk og floss og oss? Visst vil vi forføres.

Den unge svenske koreografen Jens Vstberg kjenner oppskriften og kan klisjeene. Hans nye forestilling med urpremiere nå under Festspillene heter rett og slett «The Musical» og er en herlig harselas med hele sjangeren. Her får alle stjerner så flosshatten passer. Til slutt ligger de strødd på scenen. Noen slått i gulvet etter rivalenes melodramatiske oppgjørsscene - helt etter beste musikaloppskrift, den magiske superstjernen er så utslitt og dopet at hun sklir ned de siste trinnene på ryggen. Men! «The show must go on», koste hva det koste vil, og fram fra sin anonyme plass i kulissene dukker et nytt stjerneskudd: «A star is born!» Og bare gjett om det blir happy end...

Eksplosiv

«The Musical» er en komprimert og eksplosiv ny utgave av Vstbergs «Play House», som hadde verdenspremiere på Dansens Hus i Stockholm i april. Med stor scenisk fantasi og vokabular og i et inspirert samarbeid med komponisten Erik Fägerborn ser han tvers igjennom den blendende showfasaden, henter ut karikaturene, jukset, jåleriet, sjalusien, ambisjonene og makta. For dette er mer enn en lettbeint parodi. «The Musical» er vrengebildet av vår underholdningssyke verden.

Samtidig får Vstberg blåst liv i kompaniet i Bergen så det er en fryd å se. Danserne springer ut av sitt tidligere så lukkede drivhus rett i møte med publikum. De nyter friheten, synger, snakker og selvfølgelig danser med nyvunnet energi og glede alle sammen.

Utslitt diva

Gaute Grimeland har et råsterkt sang- og dansenummer som den nye stjernen, Christopher Arouni er praktfull som musikalkonge uten stemme, Therese Skauge tegner et rystende portrett av sin utslitte diva, og Suzie Davies og Ludde Hageberg lager musikalfigurer med stor humor av en opptrekkbar klassisk ballerina og gutten med kråketær.

Dessuten er ensemblet for anledningen forsterket med skuespiller Frode Rasmussen som den gamle despotiske gnieren bak showet. Hans versjon av eventyret om «Rødhette og ulven» blir plutselig selve historien om den umettelige underholdningsindustriens masker og mennesker. Nifst bra.