DEBATT

Økt fart på motorveier

Si nei, Hareide

Samferdselsdepartementets forslag er trafikkfarlig, det ødelegger mer natur og det er ulønnsomt.

STÅ FOR DET DU SA: De foreslåtte endringene i veistandard gir ikke bare økt ulykkesrisiko. Statens vegvesen peker på at det også blir større natur- og arealinngrep, mer trafikkstøy og økte klimagassutslipp fra kjøretøy og veibygging, skriver innsenderne. De ber Knut Arild Hareide prioritere klima og sikkerhet. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
STÅ FOR DET DU SA: De foreslåtte endringene i veistandard gir ikke bare økt ulykkesrisiko. Statens vegvesen peker på at det også blir større natur- og arealinngrep, mer trafikkstøy og økte klimagassutslipp fra kjøretøy og veibygging, skriver innsenderne. De ber Knut Arild Hareide prioritere klima og sikkerhet. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen vurdere konsekvensene av å innføre smal firefelts motorvei for 110 km/t som erstatning for to- og trefelts vei – og i tillegg øke øvre fartsgrense til 120 km/t på de «vanlige» motorveiene, både nye og eksisterende.

Dette er både trafikkfarlig, naturødeleggende, klimaskadelig og i all hovedsak ulønnsomt. Nå må samferdselsminister Knut Arild Hareide, som sier han vil prioritere klima og trafikksikkerhet høyest, sette foten ned.

I dag er regelverket slik at det skal bygges firefelts motorvei på veistrekninger der det forventes 12.000 kjøretøy i døgnet i gjennomsnitt. Dette er lavt når vi sammenlikner med praksisen i andre land. Statens vegvesen har tidligere, basert på en faglig rapport fra NTNU, gått inn for å øke terskelen til 15.000 kjøretøy i døgnet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer