TIL VÆRS: Andelen internettbrukere per døgn var på 89 prosent i 2016 og 90 prosent i 2017. Tiden vi bruker på internett har økt noe, fra 140 minutter i 2016 til 158 minutter i 2017.

- Aldri før har befolkningen brukt så mye tid i gjennomsnitt på nettet per døgn, sier medieforsker Odd Vaage.
Foto: Torbjørn Grønning
TIL VÆRS: Andelen internettbrukere per døgn var på 89 prosent i 2016 og 90 prosent i 2017. Tiden vi bruker på internett har økt noe, fra 140 minutter i 2016 til 158 minutter i 2017. - Aldri før har befolkningen brukt så mye tid i gjennomsnitt på nettet per døgn, sier medieforsker Odd Vaage. Foto: Torbjørn GrønningVis mer

SSB

Siden 2000 har mer enn halvparten av alle papirleserne forsvunnet

Andelen tv-seere synker også, mens internettbruken øker.

Det har vært noe nedgang i lesing av trykte aviser per døgn blant personer i alderen fra ni til 79 år fra 2016 til 2017, viser nye tall fra Norsk mediebarometer 2017.

- I 2017 leste 32 prosent av befolkningen én eller flere trykte aviser en gjennomsnittsdag, mot 38 prosent ett år tidligere, sier statistikkrådgiver Odd Vaage i Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Store endringer

- I 2000 leste 77 prosent av befolkningen mellom ni og 79 år papiraviser. I 2017 viser SSB-statestikken at tallet er falt til 32 prosent.

Denne utviklingen har pågått lenge.

FÆRRE: Stadig færre leser papiraviser.
FÆRRE: Stadig færre leser papiraviser. Vis mer

I 1997 var andelen papiravislesere på 84 prosent. Lesing av avisenes nettsider, som VG.no og Aftenposten.no, har også sunket, melder SSB.

- Leserandelen en gjennomsnittsdag var 52 prosent i 2017 mot 56 prosent i 2016 når det gjelder avisenes nettsider, sier Vaage.

Dette resulterer i at andelen avislesere totalt per dag har sunket, fra 73 prosent i 2016 til 68 prosent i 2017.

Tv-vaner i sterk endring

Andelen som ser på de lineære tv-sendingene en gjennomsnittsdag, medregnet sendingene på internett, har i mange år holdt seg nokså stabil, på i overkant av 80 prosent en gjennomsnittsdag. De seinere åra har det imidlertid vært en nedgang. Det gjelder også siste år.

TV-VANER: Vi ser også stadig mindre på tv. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
TV-VANER: Vi ser også stadig mindre på tv. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer

- Andelen som ser TV var 67 prosent i 2016 og 62 prosent 2017, sier Odd Vaage i SSB-rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har ikke vært noen stor forandring mellom menn og kvinners TV-titting. Mellom aldersgruppene har de særlig vært nedgang i gruppen 16-24 år, med 12 prosentpoeng.

Nett-tv ingen konkurrent

Tv-seing via internett, det vil si at man ser på tv-programmer som vises på internett samtidig som de vises i de ordinære tv-sendingene, er foreløpig ingen reell konkurrent til vanlig TV-seing.

Mens 58 prosent så TV-sendingene på vanlig TV, var det 10 prosent som så sendingene på internett.

MASSEMEDIER: Her ser vi bruken av ulike massemedier blant befolkningen mellom10 og 80 år, ifølge den oppdaterte SSB-statestikken for mediebruk. Illustrasjon: SSB
MASSEMEDIER: Her ser vi bruken av ulike massemedier blant befolkningen mellom10 og 80 år, ifølge den oppdaterte SSB-statestikken for mediebruk. Illustrasjon: SSB Vis mer

- Tiden vi ser på tv har sunket siste år, fra 115 minutter per døgn i 2016 til 104 minutter i 2017, sier Vaage.

Internettbruk går til værs

Andelen internettbrukere per døgn var på 89 prosent i 2016 og 90 prosent i 2017. Tiden vi bruker på internett har økt noe, fra 140 minutter i 2016 til 158 minutter i 2017.

- Aldri før har befolkningen brukt så mye tid i gjennomsnitt på nettet per døgn, sier Odd Vaage.

Økningen gjelder både menn og kvinner og for alle aldersgruppene fra 9 til 66 år. I år 2000 var det om lag en firedel av befolkningen (27 prosent) som brukte Internett. Tall for 2017 viser at nå er tallet 90 prosent.

Ungdom «bor» på nettet

Blant de eldre har det ikke vært noen økning i internettbruk. Det er 16-24-åringer som er de mest ivrige brukerne, med 4 timer og 14 minutter per døgn.

Bruken av sosiale medier har økt betydelig de seinere åra.

- Av dem som er på internett i løpet av en gjennomsnittsdag, hadde 73 prosent i 2017 vært innom Facebook, og 57 prosent hadde vært innom andre sosiale medier, forteller Vaage.

Smartelefoner og spill

51 prosent av nettbrukerne hadde brukt banktjenester, mens ni prosent hadde bestilt eller kjøpt varer en gjennomsnittsdag. 33 prosent spilte digitale spill en gjennomsnittsdag i 2017 mot 35 prosent i 2016.

I aldersgruppen 9-12 år var andelen 82 prosent i 2017.

Barn og unge bruker i gjennomsnitt omtrent én time på dette per dag. Det er særlig smarttelefon som brukes til digitale spill.