I OSLOSOLA: Maria Mena spilte i kveldssola på Øyafestivalen. Foto: Håkon Eikesdal, Dagbladet
I OSLOSOLA: Maria Mena spilte i kveldssola på Øyafestivalen. Foto: Håkon Eikesdal, DagbladetVis mer

Sikker Øya-debutant

Maria Mena kan si seg godt fornøyd med sin første konsert på Øyafestivalen.

KONSERT: Med en sol som glitret pent over Middelalderparken, gikk Maria Mena på scenen for sin aller første Øyakonsert. I løpet av den neste timen viste hun seg som en av Norges mest profesjonelle popmusikere, og verken publikum eller artist har grunn til å være misfornøyd med debuten. 

De tre første nummerene sitter godt, uten at det nødvendigvis slår gnistrer. Mena har en stemme som fungerer imponerende godt live, og bandet, komplett med strykere, skaper tidvis bra driv.

Mena fremstår mer sikker og gjennomtenkt enn på lenge. Sceneuttrykket er dratt i en noe mørkere retning enn det låtmaterialet kanskje skulle tilsi, og selv om det er et lite stykke igjen før egenarten står fjellstøtt, fungerer det bra. Settet er bygd opp med god dynamikk mellom det neddempa og det mer kjøttfulle, med den nye låta «Viktoria» og en stemningsfylt versjon av «This Too Shall Pass» blant høydepunktene.

Allsangen kommer også med «All This Time», og Mena ser ut til å ha en svært så bra dag på jobben.

Avslutningnummeret «Mitt lille land» er nok opp til hver enkelt å ta imot på sin måte, men rammene, med en lav sol over Oslos uferdige skyline, var like for alle.