Stavanger 20160502
Helikopterulykken på Turøy utenfor bergen
Konserdirektør i Statoil, Eldar Sætre (briller)
Foto: Tommy Ellingsen / Dagbladet
Stavanger 20160502 Helikopterulykken på Turøy utenfor bergen Konserdirektør i Statoil, Eldar Sætre (briller) Foto: Tommy Ellingsen / DagbladetVis mer

Sikkerheten først

Sikkerheten må ikke ofres på økonomiens alter.

Meninger

«Kartleggingen av risikobildet i petroleumsvirksomheten er et varsko. De indikerer at noe kan være i ferd med å skje med sikkerhetsnivået», var budskapet fra direktør Anne Myhrvold da Petroleumstilsynet slapp sin årlige kartlegging av risikonivået i oljebransjen på torsdag. Dagen etter mistet 13 mennesker livet etter at et helikopter styrtet i grunnen.

Rapporten fra Petroleumstilsynet antyder en sammenheng mellom de økonomiske nedgangstidene i petroleumsbransjen og en økt risiko for ulykker.

Som Dagens Næringsliv skriver har antallet rapporterte hendelser økt fra et snitt på 470 hendelser de siste femten åra til fjorårets 634 hendelser, og det på tross av en nedgang i aktivitetsnivået.

Petroleumsdirektøren er klar på hvor skoen trykker: «I tider som nå, hvor effektivisering, innstramming og sparing preger næringen, er det ekstra viktig å verne om og forsterke etablerte møteplasser og prosjekter som skal forbedre sikkerheten. Det er også viktig å opprettholde et godt partssamarbeid, som ofte settes under press i nedgangstider.»

Det vil trolig ta lang tid å finne ut den spesifikke årsaken til Turøy-ulykken. Den «svarte boksen» er sendt til Storbritannia for undersøkelser. Sjøfartsinspektøren forteller Dagbladet at det nå jobbes med to ulike innfallsvinkler.

Én er å vurdere om det er noe galt med helikoptertypen. En annen er en mer helhetlig vurdering av den konkrete hendelsen. «Dette arbeidet kan erfaringsmessig ta minst ett år», forteller Bertheussen til Dagbladet.

Det er ikke vår jobb å drive forhåndsdømming i denne saken. Det er imidlertid grunn til å ta sammenhengen som antydes i rapporten fra Petroleumstilsynet på største alvor.

Det er velkjent at økonomiske nedgangstider i en bransje gjerne går på bekostning av sikkerheten. Det skyldes både at risikoreduserende tiltak altfor ofte ses på som et overskuddsfenomen. Det har også å gjøre med bemanning og en fryktkultur blant de ansatte.

Når færre hender må dekke de samme arbeidsoppgavene, blir det mindre tid til sikkerhetsrutiner og vedlikehold av utstyr.

Som HMS-ekspert Ketil Karlsen sier til Dagens Næringsliv, skyldes det også at de gjenværende ansatte strekker seg for langt: «Når folk er redde for å miste jobben og de frykter at selskapet ikke skal klare seg, føler mange seg tvunget til å være mer fleksibel.» Det er forståelig.

Men som Karlsen korrekt påpeker er det «arbeidsgivers ansvar å hindre at sikkerheten svekkes.» Det håper vi flere aktører i petroleumssektoren biter seg merke i.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook