MÅ FØLGE OPP MED PENGER:
Erna Solberg
MÅ FØLGE OPP MED PENGER: Erna SolbergVis mer

Manglende utdanning i u-land er en tikkende bombe

Sikkerhetens forutsetning

Uten framtidshåp vil unge reagere med opprør og migrasjon

Meninger

FNs Utdanningskomite la i går fram en rapport som tegner et bilde av en svært negativ global utdanningstrend. Situasjonen er kritisk. Uten umiddelbare og varige tiltak, vil halvparten av verdens barn stå uten et tilbud om tilfredsstillende grunnskolegang allerede i 2030. Lederen for FNs utdanningskomité, Gordon Brown, sier situasjonen er en tikkende bombe. Får den fortsette svikter vi halvparten av verdens barn, sa Brown i forbindelse med overlevering av rapporten.

Det er to motstridende trender som møter hverandre. På den ene side går arbeidslivet mot en stadig mer omfattende automatisering og robotisering. FN-rapporten mener at dagens ungdom står overfor en situasjon der to milliarder jobber kan bli borte. Samtidig øker antall unge som ikke får noen utdanning, eller som går på skoler med svært lav kvalitet. I utviklingsland har halvparten av elevene ikke tilgang på tilfredsstillende skolegang og kunnskapsutvikling. 75 prosent av barna lærer lite eller ingenting til tross for at de går på skole. Dersom ikke noe gjøres, vil 825 millioner barn og unge ikke få den grunnleggende utdanningen som kreves for å få en jobb og ei framtid. Hvis ikke noe gjøres vil 1.5 milliarder voksne ikke ha utdanning utover grunnskole i 2030.

Situasjonen for syriske flyktningbarn er blant de mest kritiske. Mer enn en million slike barn får ikke skolegang. Det er en talende påminnelse om sammenhengen mellom utdanning, jobb, sosial trygghet og de sikkerhetspolitiske utfordringene vi står overfor. Gordon Brown sier utdanning er det viktigste kampområdet for sivile rettigheter i vår tid. Barn som blir nektet relevant utdanning, vil bli en massiv kilde til sosial misnøye og uro i åra som kommer, sier Brown. Uten framtidsmuligheter som ligger i jobb og familie, vil store grupper av ungdommer reagere med opprør eller migrasjon. Det gjør ikke saken bedre at det er enorme ulikheter mellom u-landene og i-landene når det gjelder utdanningsmuligheter. Summen av dette er en sikkerhetspolitisk trussel som ikke kan løses med gjerder eller krigsskip. Vi må bidra til å skape framtidshåp der folk bor.

Erna Solberg var en av initiativtakerne til den studien som nå er gjennomført av FNs Utdanningskomite, og Kristin Clemet har sittet i komiteen. Det skal de ha ros for. Nå gjelder det at regjeringen også følger opp med økonomiske bidrag. Komiteen foreslår en rekke tiltak som krever økt internasjonal støtte til land som satser og reformerer eget skolevesen. Her gjelder et gammelt visdomsord: Ved å hjelpe andre, hjelper vi også oss selv.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook