Silje (13) blir Sofie

Silje Storstein fikk hovedrollen i filmen «Sofies verden». Over 4500 jenter ble vurdert før regissør Erik Gustavson bestemte seg for den 13 år gamle Oslo-jenta. Han fant henne for ti dager siden - Silje hadde verken lest boka eller søkt jobben.

DRØMMEROLLEN: Silje Storstein (13) fikk hovedrollen i filmen og TV-serien basert på Jostein Gaarders suksessbok «Sofies verden».

Av TRYGVE AAS OLSEN

- En venninne av meg hadde allerede vært på audition. Jeg hadde også lyst, men trodde det var for seint å melde seg på, sier Silje.

Men da Gustavson hørte at dattera til skuespiller Are Storstein var interessert i rollen, så ba han NRK ringe og invitere henne til prøvespill.

Det riktige blikket

- Hun nådde helt til topps med én gang. Silje kom en ettermiddag, var her en time og jeg bestemte meg samme kveld. Jeg ser Sofie i Silje, en tankefull ung kvinne med det riktige blikket, sier regissøren.
- Jeg skjønte det ikke helt. Begynte å skrike og løpe rundt omkring, sier Silje om hvordan hun reagerte da hun fikk vite at rollen var hennes.

Nå er hun i gang med å lese Jostein Gaarders suksessbok, som filmen er basert på. Innspillingen starter i februar og da må Silje ta fri fra åttende klasse på Steinerskolen i de hundre dagene opptakene varer.

50 millioner

- Det er mye god skolegang i å være med i en slik film, sier Gustavson.
Og en eventyrlig mulighet for en tenåringsjente som lenge har hatt en drøm om å bli skuespiller. Erfaring har hun riktignok ikke mye av, Silje har spilt «Flyndrefant» på Minken Fosheims teaterskole.

«Sofies verden» blir et av de mest ambisiøse filmprosjekter som noensinne er gjennomført i Norge. Budsjettet på 50 millioner skal holde til en kinofilm på to timer og en TV-serie i åtte episoder på 25 minutter. Filmen får premiere i første halvår av 1999.

Avvik fra boka

I et stort fabrikkbygg i Nydalen i Oslo skal det bygges kulisser både fra renessansen, middelalderen og den russiske revolusjon - til Sofies reiser i filosofiens historie. Det som ikke lar seg snekre, skal lages på datamaskin.

- Det er som å være i en leketøysbutikk etter at eieren har gått hjem, sier Gustavson om de filmtekniske mulighetene han skal boltre seg i.
Petter Skavlans manus avviker ganske mye fra boka, i filmen skal det legges større vekt på drama enn på filosofiske utlegninger.

- Jeg kan ikke så mye om filosofi og er litt nervøs. Men mest av alt gleder jeg meg, sier Silje.