Silje (13) blir Sofie

Silje Storstein fikk hovedrollen i filmen «Sofies verden». Over 4500 jenter ble vurdert før regissør Erik Gustavson bestemte seg for den 13 år gamle Oslo-jenta. Han fant henne for ti dager siden - Silje hadde verken lest boka eller søkt jobben.

DRØMMEROLLEN: Silje Storstein (13) fikk hovedrollen i filmen og TV-serien basert på Jostein Gaarders suksessbok «Sofies verden».

Av TRYGVE AAS OLSEN

- En venninne av meg hadde allerede vært på audition. Jeg hadde også lyst, men trodde det var for seint å melde seg på, sier Silje.

Men da Gustavson hørte at dattera til skuespiller Are Storstein var interessert i rollen, så ba han NRK ringe og invitere henne til prøvespill.

Det riktige blikket

- Hun nådde helt til topps med én gang. Silje kom en ettermiddag, var her en time og jeg bestemte meg samme kveld. Jeg ser Sofie i Silje, en tankefull ung kvinne med det riktige blikket, sier regissøren.
- Jeg skjønte det ikke helt. Begynte å skrike og løpe rundt omkring, sier Silje om hvordan hun reagerte da hun fikk vite at rollen var hennes.

Nå er hun i gang med å lese Jostein Gaarders suksessbok, som filmen er basert på. Innspillingen starter i februar og da må Silje ta fri fra åttende klasse på Steinerskolen i de hundre dagene opptakene varer.

50 millioner

- Det er mye god skolegang i å være med i en slik film, sier Gustavson.
Og en eventyrlig mulighet for en tenåringsjente som lenge har hatt en drøm om å bli skuespiller. Erfaring har hun riktignok ikke mye av, Silje har spilt «Flyndrefant» på Minken Fosheims teaterskole.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Sofies verden» blir et av de mest ambisiøse filmprosjekter som noensinne er gjennomført i Norge. Budsjettet på 50 millioner skal holde til en kinofilm på to timer og en TV-serie i åtte episoder på 25 minutter. Filmen får premiere i første halvår av 1999.

Avvik fra boka

I et stort fabrikkbygg i Nydalen i Oslo skal det bygges kulisser både fra renessansen, middelalderen og den russiske revolusjon - til Sofies reiser i filosofiens historie. Det som ikke lar seg snekre, skal lages på datamaskin.

- Det er som å være i en leketøysbutikk etter at eieren har gått hjem, sier Gustavson om de filmtekniske mulighetene han skal boltre seg i.
Petter Skavlans manus avviker ganske mye fra boka, i filmen skal det legges større vekt på drama enn på filosofiske utlegninger.

- Jeg kan ikke så mye om filosofi og er litt nervøs. Men mest av alt gleder jeg meg, sier Silje.