Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Siljes supersuksess

Med 60.000 solgte av «At First Light», nærmer Silje Nergaard seg en ny norgesrekord i jazz.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Målet med «At First Light» var å gjøre det like bra som med den forrige plata. Den solgte 25.000, sier Silje Nergaard.

Det har skjedd mye siden Silje Nergaard platedebuterte som 19-åring i 1990. Hun har laget pop, viser og country, og karrieren har fra utsiden sett ut som en berg- og dalbane. De siste årene har hun viet jazzen, og årets utgivelse kan bli historisk. Av jazzplater har bare «Jive Talking» med Jon Eberson Group fra 1981 solgt mer.

- Jeg synes det har vært en jevn utvikling. Rent kunstnerisk er jeg blitt en bedre sanger fra plate til plate, og jeg har hele tiden hatt et trofast publikum. Det har gjort at jeg har kunnet leve av musikken siden jeg var 19, sier Silje.

Tro mot sangen

Hun mener selv at hun aldri har laget musikk med tanke på å tilfredsstille et behov i tiden for på den måten å oppnå kommersiell suksess. Alt er gjort på musikkens premisser.

- Jeg har alltid fulgt hjertet mitt, og det som skjer nå ser jeg på som et slags payback. De siste årene har vi også opplevd en bølge av jazz her i landet. Det finnes mange unge og åpne mennesker i det norske jazzmiljøet.

Slik har det ikke alltid vært. Silje Nergaard har tidligere bodd fire år i England. Da ble hun ofte spurt om hvorfor det ble laget så mange dårlige Grand Prix-låter her i landet. I dag spør europeerne seg hvorfor det kommer fram så mye annerledes og spennende jazz fra det kalde mørket.

- Har du en forklaring på din egen suksess?

- Nei, men jeg er ikke påvirket av de musikalske reglene som finnes innen jazzen. Jeg har lært det på min egen måte. Min lidenskap ligger i melodiene.

Alt dreier seg om å være tro mot en sang. Det handler om at sangen skal komme hjem.

Jazzpurister

Man skal ikke ta for gitt at alle applauderer Nergaards suksess. Det norske jazzmiljøet er lite, og det finnes slett ingen tradisjon for å sette kvalitet ved siden av salgstall.

- Det finnes helt sikkert jazzpuritanister som mener at god jazz ikke kan selge, mener Nergaard.

Hun innrømmer også at det finnes en konflikt mellom det å henvende seg til flest mulig og å være tro mot seg selv musikalsk.

- Den konflikten kjenner jeg på kroppen. Men jeg er nødt til å følge meg selv, og å risikere å miste publikummet.

- Er det verdt det?

- Det klarer jeg ikke å svare på. Det er et vanskelig spørsmål.

På vei videre

I ettertid kan Silje Nergaard se at ikke alt hun har gjort har holdt samme kvalitet. Hun innrømmer at noe har vært mer heldig enn andre ting, men hun mener at alle platene har vært viktige for å komme dit hun er i dag.

- Vil du kalle 57.000 solgte plater et comeback?

- Ja, på grunn av oppmerksomheten, men også fordi det er en annen sjanger. Jeg har gjort mye rart, men nå har jeg funnet det landskapet jeg vil være i.

- Er «At First Light» din beste plate?

- Jeg er alltid mest fornøyd med det siste jeg har gjort. Samtidig er dette fortiden. Jeg er allerede på vei videre.

SUKSESS: - Folk kan alltid høre at det er meg som synger, at musikk har min signatur. Jeg har alltid villet utvikle min egen stemme, sier Silje Nergaard.
Hele Norges coronakart