Simen skrev det beste erotiske diktet

OBS! Inneholder «både puling og tårer». Les intervju og diktet!

EUREKA! Simen Kjærsdalen skrev det beste diktet i vårens konkurranse for erotiske dikt. - Jeg følte på meg at jeg her hadde truffet den berømmelige spikeren på hodet, forteller han. Foto: PRIVAT
EUREKA! Simen Kjærsdalen skrev det beste diktet i vårens konkurranse for erotiske dikt. - Jeg følte på meg at jeg her hadde truffet den berømmelige spikeren på hodet, forteller han. Foto: PRIVATVis mer

I vår foregikk en litt annerledes konkurranse i Diktkammeret, Dagbladets forum for lesernes egne dikt. Cupido og Dagbladet hadde nemlig gått sammen om å få folket til å skrive erotiske dikt. 498 dikt ble sendt inn i løpet av en treukersperiode, og juryen med Anne B. Ragde i spissen, hadde mye snadder å diskutere og frydes over.

Nå har juryen talt, og funnet sin favoritterotiker i Simen Kjærsdalen. Under nicket Frank?s Wild Years, sakset fra Tom Waits? album fra 1987, skrev han vinnerdiktet «Smells Like Teen Spirit» (les alle de utvalgte diktene). Vi spør:

- Hvordan ble det til?

- Det er av og til man som dikter får et slikt eureka-øyeblikk. Det fikk jeg da jeg skrev diktet «Smells Like Teen Spirit». Jeg følte på meg at jeg her hadde truffet den berømmelige spikeren på hodet.

Vi siterer gladelig fra tittelkuttet på Tom Waits «Frank?s Wild Years», som satte Simen og diktet i gang:

Frank settled down in the Valley,
and he hung his wild years on a
nail that he drove through his
wife's forehead.

Simen forteller:

- Jeg lot meg inspirere av denne direkte og episke skrivemåten, og kokte sammen et dikt med noen av de ingrediensene jeg mente ville fungere best i en erotisk tekst i dag. Det måtte være tabu-utfordrende uten at det ble vulgært, og jeg ønsket også å formidle noe inderlig og smertefullt, da erotikken er grenselandet der nytelsen og smerten møtes og forløses i hverandre.

Poeten, som tidligere har vært månedens poet i Diktkammeret, har alltid vært fascinert av klassikerne innenfor den erotiske litteraturen. Han nevner særlig Henry Miller og Anaïs Nin.

Kroppslig erkjennelse
- I mitt dikt finner man nok inspirasjon fra begge disse. Henry Miller har et maskulint og svært direkte uttrykk, der pornografiske skildringer kan gli rett over i filosofiske betraktninger eller sosial kritikk. I «Smells Like Teen Spirit» er første strofe temmelig «millersk», der analorgasmen og Jehovas vitne diskuteres side om side over en flaske whisky, med Nirvanas «Nevermind» som musikalsk bakteppe.

Diktet for øvrig er mer i Anaïs Nins ånd, mener han.

- I Nins erotiske litteratur er den dypere «psykiske» forløsningen i sentrum. Den ytre erotikken blir en oppdagelsesferd på veien mot en form for kroppslig erkjennelse, der det ytre og det indre er uatskillelig vevet sammen. Og det er nettopp en slik oppdagelsesferd vi her får være med på, mener Simen.

I sin begrunnelse for seieren (foruten heder og ære, vinner Simen 5000 kroner) skriver juryen: «Dette er bare det beste diktet. Her er en herlig blanding av fantasi og virkelighet, det er mykt og sårt, samtidig som det er rått og rett på. Her er det både puling og tårer.»

Broken hallelujah
- Hva tenker du om å stå fram med et erotisk dikt kontra et «vanlig» dikt?

- For meg har det å skrive erotisk alltid falt naturlig, og som regel tenker jeg ikke særlig over om et dikt er erotisk eller ikke. Jeg arbeider med det samme alvoret og konsentrasjonen om diktet er en hyllest til pinupdronningen Bettie Page eller en sosialkritisk ode i Arne Garborgs ånd. Ofte fletter jeg også erotiske og tabu-utfordrende elementer inn i dikt med en ellers alvorlig grunntone. Jeg mener «Smells Like Teen Spirit» også kan fungere utenfor en erotisk kontekst. Det er et dikt vel så mye til ettertanke som til kåtskap.

Av de 498 innsendte diktene var det mange gode som kunne ha vunnet, mener Simen:

- Jeg liker å tenke at diktet mitt skilte seg ut ved at det maktet å formidle det rått erotiske i kombinasjon med sårbarheten i det ungdommelige og famlende møtet mellom Frank og «jeg». For å sitere en annen stor sanger, Leonard Cohen - «It doesn?t matter which you heard / The holy or the broken hallelujah». I «Smells Like Teen Spirit» er det nok «the broken hallelujah» som toner sterkest.

Antydningens kunst
Anne-Lise Knatten gjemmer seg bak nicket sarjord, som med diktet «Glassblåseren» fikk en delt tredjeplass med en premie på 1000 kroner.

Juryen mente diktet er «antydningens kunst på sitt beste. Den som skriver maler vakre bilder for oss, mens vi får fantasere i fred. Her er det masse spenning og masse følelser mellom linjene, og teksten er gjennomtenkt og stemningsfull.»

- Det var veldig tilfeldig at jeg deltok i denne konkurransen, sier Anne-Lise, som så konkurransen som en spennende og spenstig utfordring.

- Da jeg leste om den, kom jeg på et dikt jeg hadde liggende. Jeg trodde ikke det var helt i den gata dere tenkte på i konkurransen, men siden jeg syns det var erotisk, sendte jeg det bare inn. I ettertid har jeg tenkt på hvor vanskelig det egentlig er å skrive et godt erotisk dikt, et som tenner, men som ikke blir for beskrivende og platt. Jeg syns ikke jeg har lest mange gode erotiske dikt. Det er kanskje enklere med prosatekster? Og hvorfor er det i så fall sånn?

- Hvordan gikk du fram da du skrev diktet?

- Jeg forsøkte å sette ord på en følelse jeg hadde eller kanskje hadde hatt eller lengtet etter? Bildet med glassblåseren dukket opp før jeg visste hva som var temaet for diktet jeg skulle skrive, slik er det ofte for meg. Her er det nok noe med konsentrasjonen, intensiteten, gløden og tilstedeværelsen. Og det samtidig skjøre i all kraften som spiller seg ut, som kan ligne i begge situasjonene?

Anne-Lise skrev altså diktet som ethvert annet dikt.

- Jeg vurderte muligheten av å skrive direkte til konkurransen, men det fortonte seg kav umulig, og jeg hadde egentlig ikke lyst. Kanskje fordi det var flaut, men mest av alt at det virket for vanskelig. All respekt til de som klarer å skrive god erotisk litteratur!

Juryen har bestått av Cupido-redaktør Tore Aasheim, som også tok initiativ til konkurransen, og forfatter Anne B. Ragde, med forfatter og journalist Maria Børja som støttemedlem.

Vi gratulerer Simen, Anne-Lise og øvrige utvalgte, og ønsker alle interesserte velkomne til å fortsette skrivinga i Diktkammeret!

DIKT I DAGBLADET Diktkammeret (startet 2001) er Dagbladets diktforum for skrivende i alle aldre.
Skolekammeret (startet 2003) er forumet for elever til og med videregående skole.
• Diktlærer Helge Torvund kommenterer utvalgte dikt i Diktkammeret, mens Kristian Rishøi har samme rolle i Skolekammeret. 
• Hver måned kårer juryen — som består av Torvund, Rishøi og Maria Børja — de beste diktene. Alle disse trykkes i Dagbladet (med forbehold om lengde). Én finalist fra hvert forum blir også kåret til månedens poet.
• Les også: Helge Torvunds leksjoner

DIKTKAMMERET I BOKFORM:
Mange kammerpoeter har etter hvert debutert i bokform, og det er laget tre bøker om og av kammerne:
«Diktkammeret. Å skriva poesi» av Helge Torvund (Samlaget 2001)
«Faen ta tyngdekrafta. Vinnere fra videregående» (Gyldendal 2008)
«Å våga seg ut i ord — Diktkammeret ti år»: jubileumsutgave (Samlaget 2011)