||| (Dagbladet): Den tradisjonelle listetoppen siste uka før jul skaper alltid stor oppstandelse i Storbritannia. I år som i fjor var det på forhånd ventet at vinneren av «X Factor» ville innta førsteplassen før jul.
Ettersom den britiske utgaven av «X Factor» avsluttes nogenlunde samtidig som den norske varianten, har det vært vinnersingelen derfra som har klatret til topps på singellistene de siste årene.
I år var det 18 år gamle Joe McElderry som vant «X Factor», og ga ut singelen «The Climb» — en cover av Miley Cyrus bestselgerlåt.
Det ga vond smak i munnen på mange musikkentusiaster på øyriket, og det ble lansert en massiv kampanje for å få folk til å kjøpe Rage Against The Machines låt «Killing In The Name» som ble gitt ut som singel for første gang i 1993.
Kampanjen resulterte i at den hardtslående låta ble lastet ned over 500 000 ganger, og slo «X Factor»-vinneren med over 50 000 salg.
Det store digitale salget av «Killing In The Name» gjorde låta til den første julelistetoppen noensinne som gikk til topps via nedlasting. Singelnedlastingen er også det høyeste digitale salget noensinne i løpet av en uke.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger