Singelsalg på felgen

Norske artister klarer ikke å skape hits i eget land. Ingen norske singler har solgt over 10000 eksemplarer hittil i år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Selv om norske artister stadig topper Hit40-lista, klarer de svært sjelden å omsette høy radiorotasjon i stort salg.

Singelsalget så langt i år er dyster lesning for den norske platebransjen. Mens mange sukker over at den norske markedsandelen for album ligger på rundt 20 prosent, ser det faktisk langt verre ut for singelsalget.

- Singelmarkedet er et tenåringsmarked som platebransjen overhode ikke har kontroll på, mener Bjørn Rogstad i Arcade Music.

Ingen gullplater

Norske artister har bare ti prosent av CD-singelmarkedet i år, en nedgang på tre prosent fra i fjor. I september lå norskandelen på åtte prosent. Det er sjelden mer enn to norske artister inne på singelsalgslista. Ingen norske artister har mottatt gullplate for singelsalg i år. Kravet til trofé er 10000 solgte.

- Vi har store problemer med dette markedet, innser Arcades Bjørn Rogstad, som har klart å skape en av årets få virkelige singelhits, Tommy Tees «Takin'Ova».

- Albummarkedet og singelmarkedet er to helt forskjellige ting. Men i den norske platebransjen sitter det noen konger som tror de kan klare alt. Resultatet er at det lages middelmådige album og ytterst få singelhits, kommenterer han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer