Singelsalg på felgen

Norske artister klarer ikke å skape hits i eget land. Ingen norske singler har solgt over 10000 eksemplarer hittil i år.

Selv om norske artister stadig topper Hit40-lista, klarer de svært sjelden å omsette høy radiorotasjon i stort salg.

Singelsalget så langt i år er dyster lesning for den norske platebransjen. Mens mange sukker over at den norske markedsandelen for album ligger på rundt 20 prosent, ser det faktisk langt verre ut for singelsalget.

- Singelmarkedet er et tenåringsmarked som platebransjen overhode ikke har kontroll på, mener Bjørn Rogstad i Arcade Music.

Ingen gullplater

  • Norske artister har bare ti prosent av CD-singelmarkedet i år, en nedgang på tre prosent fra i fjor. I september lå norskandelen på åtte prosent.
  • Det er sjelden mer enn to norske artister inne på singelsalgslista.
  • Ingen norske artister har mottatt gullplate for singelsalg i år. Kravet til trofé er 10000 solgte.

- Vi har store problemer med dette markedet, innser Arcades Bjørn Rogstad, som har klart å skape en av årets få virkelige singelhits, Tommy Tees «Takin'Ova».

- Albummarkedet og singelmarkedet er to helt forskjellige ting. Men i den norske platebransjen sitter det noen konger som tror de kan klare alt. Resultatet er at det lages middelmådige album og ytterst få singelhits, kommenterer han.

Ungt publikum

Singelplata var dømt nord og ned på slutten av 80-tallet, men fødselen av CD-singelen førte til en ny renessanse for formatet. I England er dette markedet enormt. Også her til lands foretrekker et ungt publikum singelplater og samleskiver framfor et helt album med en enkeltartist.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekorden her til lands innehar Elton John med 182000 solgte singelplater av Diana-versjon av «Candle In The Wind». Før det var det Coolio som hadde rekorden med rundt 90000 solgte av «Gangsta's Paradise». De siste ukenes storselger er Boyzone med 32000 av «No Matter What».

Årets to store norske singelhits, Infinity og Tommy Tee, har stoppet opp på rundt 9700.

Må rendyrkes

- Vi må rendyrke singelartister. Det er måten å få til hits på, understreker Rogstad.

Også Warners Tor Erik Hermansen innser at bransjen har problemer med ungdomsmarkedet:
- Dette er et publikum vi vet altfor lite om. For mange i bransjen høres ikke «Takin' Ova» ut som en hit i det hele tatt, men så viser det seg at det blir en av årets store norske hits, sier Hermansen som ser en stor utfordring i å kapre større andeler av singelmarkedet.

- Men det er på albumsalget den store inntjeningen for plateselskapene ligger. Gjennom singelsalget skaper man interesse for nye artister, understreker han.

MOT ALLE ODDS: Tommy Tee hadde tro på sin singel Takin' Ova selv om mange var skeptiske. Det viste seg at Tommy Tee fikk rett.