Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sinopolis aller siste innspilling

Guiseppe Sinopolis midt i reportoaret som var hans beste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Innspillingen av Richard Strauss' «Ariadne auf Naxos» skulle bli Giuseppe Sinopolis aller siste innspilling, av en komponist og et verk som ligger midt i repertoaret som var Sinopolis beste. Så klinger det da også flott av Dresden-orkestret, samtidig som Sinopoli også vet å løfte fram det raffinerte i et partitur der orkestret nærmer seg kammerbesetning.

I det hele tatt er det bare positivt å bemerke til Sinopolis fortolkning av verket, og også om solistene, på ett unntak nær. For en gangs skyld er det en av de mannlige sangerne, Ben Heppner, som imponerer mest i dobbeltrollen som Tenoren/Bacchus. Men også Anne Sofie von Otter som Komponisten og koloraturspesialisten Natalie Dessay som Zerbinetta leverer store prestasjoner, som demonstrerer hvor fantastisk Strauss kunne skrive for kvinnelige sangere.

Men Deborah Voigt blir skåret i gleden, i nøkkelrollen som Primadonna/Ariadne. Hun viser stor forståelse for musikken, men stemmen er for svær og for dramatisk til å treffe det musikalske poenget. Slik får vi syn for hvor små marginene er i sopranfaget, i partiturer der enhver svakhet gjør store utslag.

Hele Norges coronakart