Sissel på i solo-seilas i Risør

RISØR (Dagbladet): Sist vi så Sissel Kyrkjebø, var på Roskildes Orange Scene i duett med goth-rockerne Sort Sol. Til høsten går hun og Kringkastingsorkestret tilbake til vestlandsrøttene hennes. Dagbladet møtte Sissel til en liten sommerprat mellom forberedelsene.

Morgendagens midnattskonsert under trebåtfestivalen i Risør er den første på sju år hvor Sissel Kyrkjebø alene er den sentrale. De sju åra har hun brukt til å opptre med så vidt forskjellige artister som irene i The Chieftains, stjernetenoren Placido Domingo og hiphophitmakeren Warren G.

Nytt band

Akkurat nå er Sissel mest opptatt av høstens samleplate med turné, og øving med nytt band. I bandet finner vi blant andre bassisten Gulleiv Wee (tidl. September When), trommeslageren Per Hillestad (har jobbet med blant andre a-ha) og koring av Per Øystein Sørensen (fast inventar i Melodi Grand Prix-koret).

- Nå er vi opptatt av å bli samspilt, og det fungerer veldig bra. Det er viktig å ha det godt med dem man jobber med. Det gjelder på alle arbeidsplasser, men er spesielt viktig når man skal underholde og drive med noe kreativt.

Mellom slagene nyter vår utvandrede sangfugl sørlandssommeren på en bryggekant i Risør. En relativt ny erfaring for Sissel.

- Jeg har ikke vært så mye på Sørlandet før. Da jeg var yngre, var vi mest på Østlandet om sommeren, forteller Sissel, som sverger til Nord-Jylland når hun skal på ferie med familien.

Hun bor i dag i en villa utenfor København med ektemannen Eddie Skoller og datteren Ingrid på fem. Til høsten vil hun imidlertid ta turen ofte til gamlelandet. Blant annet står plateinnspilling i DrammenTeater for døra, og ikke minst konsert med band og fullt Kringkastingsorkester i Oslo Spektrum 7. september.

Allemannseie

Første gang Sissel spilte med Kringkastingsorkestret var da hun som 17-åring ble allemannseie med «Nystemten» under Melodi Grand Prix-finalen i Bergen i 1986. Nå møter hun orkesteret igjen. Til høsten kommer hun både live og på plate med en hitparade av gamle, noe omarrangerte Sissel-slagere. Blant dem er selvsagt «Kjærlighet» og «Vestland, Vestland».

- Vi holder på med de nye arrangementene nå, forteller Sissel mens hun peker mot det rødmalte sommerhuset i skråningen hvor hun og bandet holder til.

- Det var disse sangene som gjorde deg kjent som artist. Hvordan er det å ta dem fram igjen?

- «Vestland, Vestland» har jeg faktisk sunget hele tida, men «Kjærlighet» har jeg ikke sunget siden jeg var 17, innrømmer Sissel. Hun mener at hennes gjennombruddsballade vil nyte godt av et nytt arrangement:

- Sangen vokser enda mer, og den blir noe mer moderne, sier hun.

Konsertene i Risør, Trondheim og Göteborg denne helga blir en liten forsmak på hva Sissel-tilhengerne har i vente.

- Det blir fint å jobbe med et symfoniorkester. Og å synge klassisk igjen, som jeg gjør på kammerset, smiler Sissel.

Drømmer om U2

- Du har jobbet med mange ulike artister. Hvem drømmer du om å spille med?

- U2 står for mye bra musikalsk. Det er ekte, det de gjør. De har sitt varemerke, uansett om trendene skifter.

- Hvordan synes du U2 passer til din musikalske sjanger?

- Det stemmer veldig bra. Jeg står inne for det jeg gjør, uavhengig av trender, fastslår Sissel, før hun speider utover vika og med et «Ååå, de har reker!» forlater brygga.

Hun er invitert på seiltur i Risør-skjærgården, og blir fraktet ut i en festivalkorrekt trebåt til den storslagne Colin Archer-skøyta «Risør II».

<B>SISSEL I SOMMERSOL:</B> - «Vestland, Vestland» har jeg faktisk sunget hele tida, men «Kjærlighet» har jeg ikke sunget siden jeg var 17, sier Sissel Kyrkjebø (32) som lader opp til morgendagens midnattskonsert under trebåtfestivalen i Risør, den første på sju år hvor Sissel Kyrkjebø alene er den sentrale.