Sist han var her, reiste Wenche Foss seg og gikk

Nå er tyskeren klar med «Markens Grøde».

(Dagbladet.no): For første gang settes «Markens Grøde», etter Hamsuns kanskje aller mest kjente bok, opp på Nationaltheatret, og det med en tysker i regissørstolen. Men Sebastian Hartmann er lite ydmyk i arbeidet med teatrets nye storsatsing.

- Jeg mener ikke å virke arrogant. Men det spiller ikke så stor rolle for meg hvor kjent historien er. Teksten og problematikken står i sentrum for meg, sier Hartmann.

Skapte oppstyr med Ibsen-stykke

Boka har han derimot stor respekt for.

- Dette var en åpenbaringsroman for meg. Den tilhører verdenslitteraturen. Jeg ser på den som et symbol på sivilisasjonen og industrialiseringen, sier Hartmann.

Den kjente regissøren gjester Nationaltheatret for fjerde gang. Forrige gang var det med Ibsens «John Gabriel Borkman», hvor han blandet inn både tv og reality-effekter. Stykket ble både slaktet og bejublet av kritikerne, og Wenche Foss reiste seg og gikk midt under premieren.

Mindre oppstyr ble det ikke da Hartmann bestemte seg for å inkludere Munch-tyveriene blant de mange virkemidlene. Men blir det like kontroversielt denne gangen?

- Det er vel ikke et alvorlig spørsmål? Jeg lager ikke teater for å lage oppstyr. Jeg tar ikke lett på iscenesettelsene. Hvis det jeg gjør resulterer i reaksjoner, er det i så fall et biprodukt av det arbeidet jeg gjør med skuespillerne og stykket, sier Hartmann.

MARKENS GRØDE: For første gang er Hamsuns kjente tekst dramatisert på Nationaltheatret. Naturkreftene har en sentral plass i stykket, som regisseres av den kjente, tyske regissøren Sebastian Hartmann. Foto: Steinar Buholm
MARKENS GRØDE: For første gang er Hamsuns kjente tekst dramatisert på Nationaltheatret. Naturkreftene har en sentral plass i stykket, som regisseres av den kjente, tyske regissøren Sebastian Hartmann. Foto: Steinar Buholm Vis mer

- I hvert fall ikke kjedelig

Hovedrolleinnehaverne håper derimot på reaksjoner.

- Kontorversielt? Ja, det håper vil det blir, sier Sven Nordin, som spiller Isak.

- Likegyldig teater er meningsløst. Dette er i hvert fall ikke kjedelig, tilføyer Anne Krigsvoll, som spiller Inger.

- Dette er et veldig fysisk uttrykk, forklarer hun, noe scenen de spilte for pressen tidligere i dag også vitnet om.

«Livets storm» kalles scenen der Isak og Inger møter hverandre for første gang. Isak står midt på scenegulvet, som er dekket av bark og jord, og roper av all sin kraft:

- Mere vind! Mer! roper han, mens vinden uler og sandføyka står over scenegulvet. Inger i Anne Krigsvolls skikkelse kommer sjanglende inn, lutende mot den stadig sterkere vinden. Isak griper tak i henne.

- I Jesu navn, sier han, før vinden trekker henne av gårde igjen.

Høyaktuelt stykke

Hamsun skrev boka i 1917, men ifølge Sebastian Hartmann er den i høyeste grad aktuell i dag.

- I disse dager publiserte UNESCO siste klimarapport. Nå har det begynt å skje, det som Hamsun varslet. Menneskene har løsrevet seg fra naturen. Vi har en merkelig tendens til å forsøke å utslette oss selv. Jeg tror det var det Hamsun forsøkte å si noe om, sier han.

- Jeg håper stykket vil inspirere til diskusjon, ikke bare om Hamsun, men også om klimaspørsmålet, sier Krigsvoll.

FYSISK: - Uttrykket er veldig fysisk, sier Anne Krigsvoll (Inger) om Markens Grøde-oppsetningen. Her sammen med Sven Nordin, som spiller Isak.
HARESKÅR: Isak (Sven Nordin) og Inger (Anne Krigsvoll) møtes for første gang.
ÅPENBARING: - Markens Grøde var en åpenbaringsroman for meg, sier regissør Sebastian Hartmann.