Kropp:

Siste gang jeg handler badetøy på H&M

Hei, Hennes og Mauritz. Hva med å faktisk stå for verdiene dere hevder å ha, og ikke bare bruke det som en del av markedsføringen?

Foto: Shane Partridge/REX/NTB scanpix
Foto: Shane Partridge/REX/NTB scanpixVis mer
Kommentar

Bredt sortiment, lave priser og en ikke-forstyrrende betjening lokker meg ofte til Hennes og Mauritz når jeg trenger nytt under- og badetøy.

På førstnevnte innkjøp er jeg en rutinert traver, som for lengst har lært hvilke truser jeg er komfortabel i, og at spiler på BH-en ikke er min greie (det gjør jo bare vondt).

Badetøy-shopping har derimot alltid vært en mer krevende prosess. Hvert år surrer jeg fram og tilbake i avdelingen som en hodeløs høne (sammen med x-antall andre hodeløse høns), på jakt etter den ene bikinitrusa som jeg håper ikke strammer for mye på hofta, eller overdelen som faktisk holder puppene mine på plass.

Prosjekt underdel har jeg gitt nye forsøk, igjen og igjen og igjen. I år var siste gang.

Som så mange andre, har jeg et tullete kompleks. Nei, det er ikke «høyt hårfeste» bak øret (sorry Sophie Elise), men bare den gode, gamle hofta.

Jeg tenker lite på det i dag, men i tenåra hadde jeg en sjuk tanke om at de var altfor breie - og drømte om å «operere dem smalere» (hva faen). Heldigvis kom jeg på bedre tanker, og har slått meg til ro med den, helt normale, kroppsfasongen jeg har.

Likevel, når jeg må gå én - eller til og med to - størrelser opp for at bikinitrusa i det hele tatt skal være i nærheten av å passe (noe den ikke gjør, for da henger den i stedet som en potetsekk på bakpartiet), så blir den hysteriske 17-åringen i meg vekket til live.

Den gang trodde jeg at det var meg det er noe galt med. Nå blir jeg bare forbanna og oppgitt over de åpenbare, standariserte passformene. Mest på vegne av generasjonen bak meg, som lar Hennes og Mauritz definere hva slags kroppsfigur du skal ha. Som om ikke bikinisesongen var et angstfylt tema for mange nok allerede.

Joda, dere har mange størrelser, varianter og alt det der. Men dere klarer fortsatt ikke lage badetøy til min helt normale kropp - og det fortjener dere en smekk for.

Så kjære Hennes og Mauritz: Dere kaller dere et verdidrevet selskap, der inkludering og mangfold er «hvem dere er» og «hvem dere vil være - nå og i framtida». Hva med å faktisk stå for verdiene dere hevder å ha, og ikke bare bruke det som en del av markedsføringen?

Dere er tross alt en av verdens største kleskjeder. Bare et velment råd fra en utvalgt kunde, der altså.

Hilsen kvinne (28) som er på vei til stranda i Frankrike med masse nytt badetøy i kofferten - selvsagt ikke fra Hennes og Mauritz.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.