Siste stopp: Helvete

Vanvittig morsomt og uhyre nifst fra T-banen i Budapest.

FILM: Aldri mer skal jeg spotte Oslo Sporveiers billettkontrollører etter å ha sett den ungarske filmen «Kontroll» av Nimród Antal. Så nidkjære er hans inspektører at enhver kan miste lysten til å snike på trikken. En mister faktisk lysten til å ta T-banen overhodet.

Hele filmen er spilt inn under jorda i T-banesystemet i Budapest. Der opererer en mystisk hettekledd person som plutselig dytter passasjerer ut i sporet når toget kommer. Transportselskapet velger å tro at det dreier seg om selvmord, men det begynner å bli for mange av dem.

Den mystiske Bulcsú (Sándor Csányi) leder et av kontrollteamene som står nederst på den fascistoide trafikkledelsens rankingliste. Han sover nede på perrongene om natta, og deltar i russisk rulettliknende veddemål om å løpe foran togene. Teamet hans er et underlig utvalg av tapere som blir utmanøvrert av alle slags snikere.

Filmen har karakter av Dantes Inferno utspilt som absurd komedie med realistiske grøsserinnslag og tilsatt industriell rock signert Neo. Her er togførere med levende lys og religiøse malerier i førerkupeen, her er passasjerer utkledd som teddybjørner, her er halliker og horer, hipphoppere og storøyde japanske turister. Og så hettemorderen, da.

Nimród Antal ble nominert som beste regissør under fjorårets utdeling av Europeiske filmpriser. Og denne filmen bærer bud om et stort filmtalent med et originalt uttrykk. Følg med.