Siste tone fra Kjell

Klassisk samfunns-menneske

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det hadde vært noen feilslag, og det var nok noen musikalske feinschmeckere som syntes det gikk både over stokk og stein. Men jeg kommer aldri til å glemme den åpenbare lettelse Kjell Bækkelund følte da han brøt målsnoren etter å ha framført Frantz Liszts komplette transkripsjoner fra Wagners operaer.

Det var som etter et maratonløp: Vel tre timer ved klaveret var både utøver og publikum utmattet. Men Bækkelund hadde gjennomført en drøm som han var ved å gi opp ved tidligere anledninger. Men for to år siden greide han det i Gamle Logens vakre konsertlokale. Det ble blomster og ovasjoner fra en velvillig innstilt tilhenger- og tilhørerskare. For mange ble det siste gang de hørte Bækkelund ved klaviaturet.

Kjell Bækkelunds biografi vil alltid starte med vidunderbarnet. Fem år gammel begynte han på konservatoriet, åtte år gammel debuterte han med Oslo-filharmonien. Han deltok i de fornemste mesterklasser, bl.a. under den legendariske Wilhelm Kempff, og han ble invitert til USA av den like legenadariske Eugen Ormandy for å lanseres der. Seinere ble det verdensturneer. Han ble en hyppig gjest i norske ambassader rundt omkring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer