Sit-down-komiker

Gard Bjørnstjerne Eidsvoll presenterer et rocka og rørende miniportrett.

Linedanserne kaller sin nye kveldsforestilling på Centralteatrets knøttlille Caféscene «en toalettcabaret for én mann med orkester». Én ting er i hvert fall sikkert, dette er det motsatte av standup. Vår mann på skåla, skuespilleren Gard Bjørnstjerne Eidsvold, blir urolig sittende og rikker seg ikke. En ensom ung mann i en slags sitdownstreik mot alt og alle? Det hender han drømmer om å bli voksen, om å reise seg opp, stå på egne bein, men det kan være farlig, det. Best å okkupere en do og få fred.

Teksten og miniforestillingen er improvisert fram i nært samspill mellom skuespiller Eidsvold, instruktør og produsent Nina E. Wester og de tre musikerne Frode Berntzen (gitarer), Maja Bugge (cello) og Fredrik Øie Jensen (saksofon, synth og trekkspill).

Resultatet er blitt fascinerende annerledes teater, et tragikomisk miniportrett av en ung mann i vår tid som nærmest kan sammenliknes med Samuel Becketts monolog «Deilige dager», hvor den heltemodige Winnie sitter begravet i sand til livet. Helten i «Sitt ned tragiker» overlever så godt han kan med humor, fantasi, drømmer og musikk, musikerne kaller han Sim, Sala og Bim:

«Vi tragikomikere overlever hele tiden. Mot vår vilje.»

Gard B. Eidsvold spiller og synger ham fram både rått og rent i stram balanse mellom det kokett ironisk infantile og den unge hjelpeløsheten, og musikerne danner et fyldig og fargerikt bakteppe i det lille, svarte scenerommet. I stram, men følsom regi er Linedansernes nye forestilling blitt en fin om enn svart, liten perle.

Anmeldelsen er skrevet på grunnlag av generalprøven.

I FRED:Gard B. Eidsvoll sitter på do - og rikker seg ikke.