Sjangerknuser

Jazzpianisten Uri Caine tar tak i Mahler, Wagner og Bach uten blygsel. På Blå i Oslo skal han først og fremst spille sin egen musikk. Men med Caine kan man kan aldri vite...

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- I utgangspunktet blir det en jazzkonsert med stoff fra «Blue Wail»-CD-en. Om det blir noe annet i tillegg - vi får se, sier Uri Caine på telefon fra New York.

4. februar gjester han Blå sammen med trommeslager Ralph Peterson og bassist Drew Gress; et par dager etter går han i studio i Tyskland for å spille inn sitt nyeste prosjekt: Bachs «Goldbergvariasjoner».

- Flere ensembler er involvert. New York-musikere, kor fra Köln og en gambekvartett fra Italia, sier Caine.

Mambo og tango

- Jeg har arrangert Bachs variasjoner med henvisning til så vel cellosuitene og koralene som til musikk som inspirerte Bach: Franske ouverturer, italiensk musikk, jig-er og annen dansemusikk. Men jeg har byttet ut jig med mambo og tango noen steder.

- Er du glad for at Glenn Gould ikke kan høre deg? Han har liksom én gang for alle satt standarden for «Goldbergvariasjonene».

- Goulds innspillinger har hatt mye å si for meg. Jeg vet ikke om han ville likt dette, men jeg skulle avgjort ønske at han hadde levd. Uansett håper jeg plata kommer ut i løpet av våren, etter en utgivelse basert på Schumanns «Dichterliebe».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer