Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sjanseseilasen

Menneskesmuglernes jobber blitt vanskeligere. Men fremdelesjakter ulovlige innvandrerepå en bedre framtid i Europa.Og de reiser ikke med charterfly.

418 håpefulle innvandrere var stuet sammen på dekket til den gamle holken «Kalsit» da de strandet i Crotone utenfor Italia søndag. De var både tørste og utmattede, og oppholdet de får på flyktningmottaket, blir neppe slik de hadde tenkt seg livet i Europa.

Men de ble i hvert fall ikke fisket opp livløse fra Adriaterhavet som så mange andre.

Mannskapet på «Kalsit» er arrestert og mistenkt for menneskesmugling. Båten hadde gresk flagg, men skal være tyrkisk.

Søndag stoppet italiensk politi også 124 kurdere på et tog i Torino. Italias regjering klaget samme dag over det dårlige europeiske samarbeidet når det gjelder illegal innvandring.

Italia er en av de største innfallsportene til Vest-Europa for ulovlige innvandrere. Men ikke den eneste. Norske turister som soler seg på stranda på Kanariøyene, vet neppe at nettopp Fuerteventura er blitt Europas nye terskel. Ulovlige innvandrere ankommer ikke Kanariøyene med charterfly, men med «pateras», store gummibåter med blå kamuflasjefarge.

KANARIØYENE ble en ny innfallsport etter at Gibraltar-stredet fikk nattpatruljer og hurtiggående kystvaktbåter - og de to spanske enklavene Ceuta og Melilla ved Marokko ble omgitt av piggtråd, varmesøkende kameraer og utkikkstårn. Antall «pateras» på Kanariøyene har økt fra 50 i året til 50 i måneden - en rein invasjon.

Mange av de reisende er gravide kvinner som tror barnet vil bli spansk hvis det blir født på Kanariøyene.

- Flere og flere kommer fra Nigeria, Ghana og Sierra Leone, land i krig. Bandene som frakter dem, sier ikke alltid hvor de skal. Noen tar bare med innvandrerne en runde på havet om natta, for så å frakte dem tilbake til dit de kom fra. Andre hiver passasjerene over bord hvis de blir oppdaget av politiet, sier Luis Sanchez, talsmann for de lokale myndighetene på Fuerteventura, til den franske avisa Le Monde.

Andre krysser elva på grensa mellom Tyrkia og EU-landet Hellas, en elv grekerne kaller Evros og tyrkerne Meric. Nylig arresterte tyrkisk politi 103 ulovlige innvandrere som skulle vasse over. Tusenvis av ulovlige innvandrere fra Iran, Afghanistan, Egypt, Syria og de palestinske områdene forsøker seg her, eller på den populære turistøya Rhodos.

DET ALLER MEST attraktive landet for den illegale innvandrerstrømmen er Storbritannia. Søndag stoppet politiet en lastebil med 30 ulovlige innvandrere etter at sjåføren raste forbi en innvandringskontroll i Dover. Åtte politibiler satte etter lastebilen og fikk stoppet den. Passasjerene var i live denne gangen.

Vest-Europa ønsker på ingen måte alle disse illegale innvandrerne velkommen. Strømmen av mennesker som forlater alt de eier, har medført store sosiale endringer i landene der de prøver lykken. De fleste av dem som kommer, er på jakt etter arbeid. Det dreier seg ifølge avisa Washington Post om en halv million mennesker i året. De fleste kommer fra Irak, Iran, Tyrkia, Afghanistan, Afrika, Øst-Europa, Kina og Latin-Amerika. Mer restriktive innvandringslover eller nye tiltak mot menneskesmuglere klarer ikke å forhindre strømmen, og asylmottakene er overfylte.

DE SOM KOMMER inn illegalt, klarer seg så godt de kan. Noen tyr til kriminell virksomhet, for å overleve.

Samtidig øker rasisme, diskriminering og overgrep mot innvandrere. En annen konsekvens av økt lovlig og ulovlig innvandring er suksessen til ekstreme høyrepartier, med Haiders Frihetsparti i spissen.

Etter Dover-tragedien, der 58 mennesker døde, møttes representanter for vesteuropeiske land i Paris for å forsøke å samordne innvandringspolitikken. Flere land har innført strengere straffer for menneskesmugling, bøter eller andre tiltak. Men samtidig som Vest-Europa forsøker å stenge døra, blir de internasjonale bandene som organiserer strømmen, bedre og bedre organisert. Levende mennesker er bare en del av trafikken deres.

Småbåtene som hver dag forlater Durres eller Vlore i Albania, transporterer like gjerne narkotika eller våpen. Menneskesmugling er minst like lukrativt som annen smugling. BANDELEDERNE tjener mange ganger så mye som en italiensk, gresk, spansk eller britisk politimann. For åpen scene utkjempes det en slags ny krig i Europa. Foreløpig har bandene overtaket. I hvert fall inntil tragedien i Dover.

Hittil har EUs restriktive innvandringspolitikk bare ført til økt illegal innvandring, mer fremmedhat, økt kriminalitet og større sosiale forskjeller. Men på Kanariøyene har den dobbelte invasjonen av feriehungrige turister og desperate innvandrere ført til en slags underlig symbiose. Innvandrerstrømmen skaffer billig arbeidskraft som holder økonomien i gang og øyenes 80 000 innbyggere har vent seg til den spesielle situasjonen. EU kommer til å trenge flere innvandrere i årene som kommer, og må kanskje radikalt endre sin innvandringspolitikk - i en mindre restriktiv retning.

I mellomtida går tusenvis av nye flyktninger om bord i bandenes lastebiler eller rustne holker. På reisen som varer i flere døgn, får de nesten ikke mat og vann. De som aldri når fram til en av EUs dører, ender i en grav. Noen ganger står det et navn. Andre ganger bare et tall og en dato.

Artikkelforfatteren er journalist i Dagbladets utenriksavdeling.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media