Sjarmløs Eros

Han er superstjerne og selger millioner med plater, og i går kveld fylte han Oslo Spektrum til tross for at bare de færreste skjønner bæret av hva han synger. Kan noen fortelle meg hva det er med denne Eros Ramazzotti?

Jeg forventer en italiener med sjarm, og det begynner ok med en laidback, akustisk innledning og en Eros som spiller jazzgitar og hilser «God kvæld». Med unntak av et og annet «takk» sier han ikke stort mer, men problemet oppstår når sangene viser seg å være like sjarmløse som mannen selv.

Eros fyller gradvis på med musikere og fullt øs med funk, disko, pompøs euro-pop, endeløse gitarsoli av verste sort og et imponerende lysshow - og det blir bare tamt og kalkulert. Vi sitter igjen med inntrykket av en brukbar sanger med noen få hit-låter og et syltynt repertoar som ville fått problemer med å passere en Grand Prix-jury.

En dauere sal har jeg heller ikke hørt på det jeg kan huske, og først etter halvannen time skjønner Eros at han er på konsert og ikke på motevisning. Han får 7000 mennesker til å reise seg under «Cose De la Vita» - til tross for at duettpartner Tina Turner er et helt annet sted. Eros vrikker på rompa og skrur på flørteknappen, og kroner en laang presentasjon av bandet på ni med at han selv dukker opp bak et trommesett foran scenen. Endelig en overraskelse!

En ting er at han synger bedre enn han spiller trommer, men hva han skal med tre gitarister i tillegg til seg selv er en gåte. Det er vel denne konserten i et nøtteskall; pompøs, pålesset og kjedelig. Eros er kjærlighetens gud, men i går tilhørte han mammon. Men han prøvde ihvertfall - til slutt.

KJEDELIG: Eros Ramazzotti holdt sin første konsert i Oslo i går, og startet ok med en kassegitar. Etter hvert som han fylte på med øs, ble det bare kjedelig og kalkulert euro-pop.