Sjarmoffensiv fra storselskap mot undergrunnen

Landets største plateselskap, Universal Music, tar den norske undergrunnen inn i varmen. Åtte små selskaper har fått distribusjonsavtale med musikkgiganten.

Blant bandene som nå får nyte godt av Universals omfattende salgsnett er Kaizers Orchestra, som via det uavhengige selskapet Farmen i Sandvika har solgt over 30000 «Ompa til du dør»-album. Neste uke gis suksessalbumet ut på nytt med bonus-CD.

Vil bli bredere

- Det ikke lenger noen motsetning mellom undergrunn og store selskap, sier Rune Grønn til Dagbladet.

Han er daglig leder i den nyopprettede Universal-avdelingen Sonet Distribusjon, og blir nå Universals bindeledd til de åtte småselskapene. Grønn har lang erfaring med lysskye undergrunnsselskaper fra tida som gitarist Rune Rebellion i Turboneger, et band som tok steget over i de stores selskap på sitt siste album, utgitt av Virgin.

Sonet Distribusjon

Disse selskapene skal distribueres av Universal Music under Sonet Distribusjon-navnet:

  • Jazzland (Bugge Wesseltoft, Håkon Kornstad, Beady Belle)
  • Racing Junior (St. Thomas, Hello Goodbye, Ai Phoenix, Salvatore)
  • Farmen (Kaizers Orchestra)
  • S2/Glitterhouse (Midnight Choir, Palace of Pleasure)
  • DBut/Tamburin (Sternklang, Boy, Perculator)
  • Blå Productions (Petter Wettre, Shining)
  • Black Balloon (WE, Camaros, El Caco)

  • Drum Island/Romklang (Krila, Cato Canari)

- Ideen er å jobbe med de beste undergrunnsmiljøene og å utvikle et bredere sjangerrepertoar. De har en kontakt med grasrota som vi ikke har, og de har bedre forutsetninger for å bedømme musikken. Samtidig kan vi gi disse småselskapene en vei ut i markedet, forklarer Grønn.

Fordel for alle

Universal-direktør Petter Singsaas benekter at håndsrekningen til undergrunnsmiljøene er en innrømmelse av de store selskapenes inkompetanse og manglende evne til å fange opp nye musikalske strømninger.

- Vi er ikke inkompetente på ny musikk, men det handler mer om å tilpasse seg virkeligheten, mener Singsaas, som blant annet har signet Briskeby og The Margarets til Universal.

- I utgangspunktet leier vi ut våre tjenester og det erfarne apparatet vi har, og vi kan bistå med pengeforskudd og gode råd til de små selskapene. Men samarbeidet kan samtidig være en bra kilde for oss når det gjelder å fange opp nye navn. Denne avtalen er en fordel for alle, sier Singsaas til Dagbladet.

- Er dette en måte for Universal å kjøpe seg kredibilitet på?

- Vi må bli vurdert ut ifra om vi får til noe eller ikke med dette samarbeidet. Vi tydeliggjør bare distribusjonen til de små selskapene, og det er ikke noe nytt, sier Singsaas.

Bugge og St. Thomas

Modellen for den nye crossoverdistribusjonen, som offisielt begynner 11. mars, oppsto gjennom samarbeidet med Bugge Wesseltofts Jazzland-label og Racing Junior, som har utspring i indieklubben So What! i Oslo. Universal eier 40 prosent av førstnevnte, mens de inngikk en samarbeidsavtale med Racing Junior tilbake i mai 2000.

- Samarbeidet med Racing Junior fungerte bra både for dem og oss, og det var en modell å bygge videre på, sier Grønn.

Racing Juniors Claes Olsen, som blant annet har St. Thomas og debuterende Hello Goodbye i sin stall, er godt fornøyd med samarbeidet.

- Dette er en bra modell for oss, sier Olsen til Dagbladet.

- Vi når ut til hele landet med utgivelsene våre og får innpass hos store kjeder vi ofte ikke har vært på bølgelengde med. Samtidig er vi uavhengige på alt annet; vi gjør vår egen promotering og vi har full kontroll på musikken vi gir ut. Og vi slipper mye administrasjon og masse kjedelig papirarbeid, sier Claes Olsen.

HJELPER GRASROTA: - Det er ikke lenger noen motsetning mellom undergrunn og store plateselskap, mener Universal-direktør Petter Singsaas (foran) og daglig leder i Sonet Distribusjon, Rune Grønn. De ser fram til å hjelpe åtte sentrale norske indieselskaper med distribusjon og gode råd.