Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sjef på eget initiativ

Da Ingjerd Egeberg fikk hovedrollen som «Janne» i «Detektor», måtte ung og blond strykes fra rollebeskrivelsen. Uredde Ingjerd (32) er også Norges yngste teatersjef.Se klipp fra filmen «Detektor»

STAVANGER (Dagbladet): - Jeg var ikke påtenkt under prøvefilmingen, men tok initiativet selv og fikk rollen. Egentlig skulle «Janne» være en ung, blond sexy jente i begynnelsen av 20-åra. Men rollen ble tilpasset meg, og de kuttet ut blond og ung, og kanskje sexy også, sier hun og bryter ut i en høy latter. Ingjerd Egeberg debuterer som filmskuespiller i Pål Jackmanns film «Detektor» som har norgespremiere i slutten av august. Hun spiller «Janne», som viser seg å være en annen enn den hun gir seg ut for.

- Jenta som jeg spiller har en forhistorie. Jeg tror jeg fikk rollen fordi jeg har levd mer enn skuespillere på 22 år og kan tilføre rollen en ekstra dimensjon. Janne bærer på en forferdelig byrde som forklarer hvorfor hun handler slik hun gjør. Hun foretar en «overlevelsesmanøver», og er en person som setter i gang prosesser. Derfor er Janne viktig i filmen, hun og Daniel blir frigjorte i hverandre i det de møtes, forklarer Ingjerd. Hun er glad for at hun var opptatt med filminnspilling da Rogaland Teater behandlet søknadene til sjefsstillingen.

- Jeg ble ikke spurt og det var nok vanskelig for mange å takle at jeg hadde søkt, og til slutt fikk jobben. Så ung, uerfaren og fra egne rekker. Det ville vært forferdelig å være på huset mens det foregikk, å komme inn i kantina og merke at alle samtalene slutter. Jeg vet at ikke alle på huset ønsket meg, men styret valgte meg enstemmig. De er mye modigere enn meg.

Alenemor

- Føler du et ekstra stort prestasjonspress som ung kvinne?

- For meg er kvinneaspektet irrelevant. Jeg vokste opp i en sunn tid, nøt godt av kvinnekampen og slapp det skjønnhetspresset som unge jenter opplever nå, sier Ingjerd og bekymrer seg et øyeblikk for datteren Amalie (11) som blir tenåring mens mamma er teatersjef.

- Jeg kan tåle mye på teateret, men ikke at Amalie har det vondt. Jeg er fryktelig glad for at jeg fikk henne så tidlig, ellers hadde jeg aldri fått tid , forteller hun. Ingjerd var den første alenemoren som tok teaterskolen, bokstavelig talt med datteren på armen. Hun skulle vise alle at hun klarte presset og var sliten i tre år.

- Teater er døgnarbeid, og jeg er aldri ferdig når jeg går og legger meg. Heldigvis er jeg velsignet med et enormt godt sovehjerte, smiler hun.

Må ut på gata

- Hva blir nytt med Ingjerd som teatersjef?

- Jeg overtar et teater som fungerer bra. Det ville blitt kunstig om jeg skulle foreta endringer bare for å markere meg selv, sier hun. Det blir uansett en nyskapende vår, for teateret skal bygges om og skuespillerne skal ut på turné og opptre på puber og cafeer.

- Ingen på huset har gjort dette før, og veien blir til mens vi går. Det er positivt å komme seg ut og møte et nytt publikum. Vi må tilbake til teksten og skuespillet, for på utestedene kan vi ikke stole på «røyk og storslåtte kulisser». Skuespillerne gleder seg, og gleder meg kanskje mer, sier hun. Våren 2001 skal Rogaland Teater turnere med familieforestillingen «Prinsen og fattiggutten» av Mark Twain, og setter opp enaktere og en kabaret på utestedene i Stavanger.

Ydmyk

- Hva tror du blir vanskeligst i jobben som teatersjef?

- Det vanskeligste med jobben er å godta min egen utilstrekkelighet. Tanken på å ikke være perfekt skremmer livet av meg. At jeg kanskje glemmer noen, eller sårer folk ufrivillig. Jeg har allerede oppdaget at jeg kan mye mindre enn jeg trodde da jeg søkte på sjefjobben. Når det føles tungt og stort å ha ansvaret for 90 mennesker, prøver jeg å konsentrere meg om Rogaland Teater og Stavanger. Hvis jeg begynner å tenke på «alle de spennende stykkene de andre teatrene setter opp», og prøver å imponere og markere meg, blir alt galt, sier Ingjerd og legger til:

- Jeg merker hvordan folk rundt meg forandrer seg etter at jeg ble sjef. De er koselige, men mer distanserte enn før. Jeg skjønner godt at det er forvirrende, for noen ganger glemmer jeg det selv. At jeg er sjef. Men jeg kommer ikke til å forandre meg og prøver å ha kontordøra åpen. Det er en jobb og et ansvar jeg må ta, ikke noe mer enn det.

Første kvinnelige teatersjef ved Rogaland Teater.Snart kinoaktuell i Erlend Loe og Pål Jackmanns «Detektor».Spiller ond flyvertinne i NRK-trilleren «Turbulent sone» som sendes på NRK i november.Gikk teaterskolen i 1991- 94, med aleneansvaret for datteren Amalie.Kom til Rogaland Teater som skuespiller i 1997 etter tre år ved Hålogaland Teater.

UREDD: - Ingjerd Egeberg er Norges yngste teaterdirektør. Snart kan du se henne på kino, i Erlend Loes «Detektor».
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media