Sjefen for de gode lyder

Det er cirka 3000 dager til operaen i Bjørvika åpner. Ikke at det begynner å haste, men Statsbygg-akustiker Tor Halmrast har allerede begynt å tenke på hvordan det nye huset skal lyde.

Foreløpig er det bare en matt og flat klang her på piren i Bjørvika. Men om noen få år blir akustikk alvor her hvor vi nå står. Satt litt på spissen vil klangen og lytteforholdene i den nye operasalen med 1400 seter avgjøre om Bjørvika-operaen bare skal bli en pen turistbygning med stort Kodak-potensial - eller et navngjetent sted etterspurt av sangere, musikere og publikum. Men hva er en god lyd? Det er i alle fall mote, kan Statsbygg-akustikkingeniør Tor Halmrast fortelle. Han skal i samarbeid med innleide konsulenter arbeide med akustikken i Snøhettas «04321».

Opera er museum

- Enkelt sagt kan vi skille mellom to forskjellige bruksområder for et rom: tale og sang. For tale bør rommets akustikk være distinkt og klar, for musikk mer romlig. Opera er et vanskelig kompromiss midt imellom. Vi ønsker en viss taleforståelse, men også lang etterklangstid. I våre dager vil vi helst ha operahus med stor, mektig og klangfull lyd. Men det har ikke alltid vært slik. Og da snakker vi om «akustisk mote». På Mozarts tid var idealet en tørr klang som døde fort.

- Hva skyldes det?

- Litt stygt sagt kan vi si at opera er litt museum. Det er gjerne gamle ting som spilles, forestillinger som ikke har nye meldinger som skal oppfattes for første gang. Mange kjenner verket fra CD, og mange synges på originalspråket. Dessuten benyttes tekstmaskiner.

Ingen er perfekt

Temaet akustikk ble verdensberømt i Norge etter at Mariss Jansons trakk seg fra Oslo-Filharmonien tidligere i år på grunn av elendige lydforhold i Oslo Konserthus. Tor Halmrast er enig i at forholdene ikke er optimale i den vel 23 år gamle bygningen.

- Men jeg har hørt Filharmonien i utenlandske saler som er mye verre enn Oslo Konserthus. Jeg vet i det hele tatt ikke om noe opera- eller konserthus i verden som ikke har et eller annet å utsette på akustikken. Selv ikke Musikverein i Wien er perfekt, sier Halmrast.

Muligens prøver han å dempe forventningene som er kommet fra Snøhetta og operaledelsen om at dette skal bli verdens beste operahus. Det er et omfattende arbeid som skal gjøres før første forestilling i 2008. Nøkkelen til god opera-akustikk ligger i de første meterne fra scenekanten og innover.

Hestesko

- Det er en krigssone der alle vil sikre seg best mulig plassering: lyskastere, lydreflektorer som sender lyden ut til publikum, orkestermusikere, dirigent og sangere. Her må det inngås kompromisser for å få best mulig balanse, sier Halmrast.

Operasalen i Bjørvika skal i utgangspunktet ha hesteskoformede balkonger. Rett og slett fordi det beviselig gir best intimitet og utgangspunkt for god akustikk.

- Jeg kjenner veldig få rene operahus som har lyktes med alternativer til hestesko-løsningen. Formen stammer fra barokkens taleteater.

Basunengler

Likevel blir det helt nødvendig å gi modifikasjoner rundt omkring i rommet i form av såkalte diffuser, lydspredere.

- Problemet med moderne arkitekter er at de elsker jevne flater uten ornamentikk. Lyden krever oppbrutte flater, gjerne i form av små skulpturer og krimskrams. Basunengler er mine favoritter.

Dette er akustikk

  • Akustikk er læren om lyd. I dagligtale brukes ordet oftest for å beskrive gjenklangen i et rom, men det omfatter i videste forstand mange fagområder og praktiske anvendelser. Eksempelvis:
  • Medisinsk akustikk (ultralydundersøkelser). Hydroakustikk: lydutbredelse i vann (ekkolodd, sonar, etc.). Geoakustikk: lydutbredelse i jorda (seismiske undersøkelser). Romakustikk: lydutbredelse i rom og saler. Psykoakustikk: vår oppfattelse av lyd (hørsel, støyplager etc.).

- Hva vil du si er din personlige favoritt blant gode akustiske operahus?

- Det blir nok Dresden i Tyskland. Der har de fått til en lang etterklangstid som passer vår samtid ganske bra, kombinert med god tydelighet.

- Kan vi ikke da bare kopiere?

- Göteborg har gjort det og resultatet er blitt bra. Men jeg tror ikke vi tør å kreve at arkitekten skal kopiere all ornamentikken fra Dresden. Det blir vel litt kitsch, medgir Tor Halmrast.

Så snart skallet av den nye operasalen står klar er Halmrast og hans hjelpere på plass med både måleutstyr og trente ører for å starte de første testingene. Men du rekker altså et par forestillinger på Youngstorget først.

Dette er akustikk

  • Akustikk er læren om lyd. I dagligtale brukes ordet oftest for å beskrive gjenklangen i et rom, men det omfatter i videste forstand mange fagområder og praktiske anvendelser. Eksempelvis:
  • Medisinsk akustikk (ultralydundersøkelser). Hydroakustikk: lydutbredelse i vann (ekkolodd, sonar, etc.). Geoakustikk: lydutbredelse i jorda (seismiske undersøkelser). Romakustikk: lydutbredelse i rom og saler. Psykoakustikk: vår oppfattelse av lyd (hørsel, støyplager etc.).
<B>SYNGER UT: </B>Tor Halmrast er aukustisk ingeniør i Statsbygg og skal være med på å sørge for at operaen i Bjørvika får en akustikk verdig Norges nye opera.