AVSATT: NAV-direktør Joakim Lystad på det som inntill nylig var hans kontor på Hasle i Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
AVSATT: NAV-direktør Joakim Lystad på det som inntill nylig var hans kontor på Hasle i Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Sjefsbytte på overtid

Datasystemet fungerer ikke, og NAV er for dårlige til å få folk i jobb. Sparkingen av NAV-direktøren kommer nesten ubarmhjertig seint.

Kommentar

Det kan ikke være noen tvil om NAV-direktør Joakim Lystad har hatt en av Norges vanskeligste jobber de siste åra. I alle fall en av de mest utskjelte. I dag ble det klart at han går av etter ønske fra statsråd Robert Eriksson.

Men han må da ha tenkt tanken selv, også? At det kanskje kunne være deilig å kaste inn håndkleet. For eksempel etter at han hadde fått en kraftig salve fra Riksrevisor Per Kristian Foss på Dagsnytt 18 i november i fjor.

Konteksten var at han tidligere på dagen hadde forsvart seg i Stortinget mot Riksrevisjonens knusende rapport av IKT-styringen i NAV. Der kom det blant annet fram at det var satt av 3 milliarder til en nytt IT-system, men at det ble skrinlagt da 700 millioner var brukt opp.
Etaten hang nå så langt etter i utviklingen, mente Riksrevisjonen, at det på sikt kunne utgjøre en trussel mot selve velferdsoppgaven de er satt til å håndtere.

Ingen kan som kjent servere trusler som en høflig Høyremann:

«Jeg registrerer at både NAV-sjefen og statsråden sier man har kontroll, samtidig som man ikke vet hvorfor det gikk galt. Det vil jeg karakterisere som en risiko. Og da skal man være glad for at vi hvert år leverer rapporter og oppfølging av stortingets vedtak, også i forhold til NAV. Så det kan de være helt sikker på at det kommer rapporter for 2014, 2015, 2016 og videre framover», sa Foss. I det som faktisk ble introen til Lystad som var på vei inn i studioet for sitt intervju med Dagsnytt 18-programlederen.

En litt tung start, og for lytterne: en nesten ubegripelig vanskelig oppgave å gå løs på for en mann som må ta på seg ansvaret for alt som har gått galt siden han startet i 2010.

At statsråden nå velger å bytte ham ut, er nesten ubarmhjertig seint. Eriksson vil ikke være konkret om bakgrunnen for avgjørelsen, men det trenger han egentlig ikke å være. Det er så mye å velge blant.

De to hovedproblemene synes uansett å være dette: NAV har ikke lyktes med å få orden på IKT-satsningen sin, og som den nylig framlagte Vågeng-rapporten forteller - de er heller ikke flinke nok til å få folk ut i arbeid. Kontakten mellom NAV og arbeidsgiverne har vært for dårlig.

- Av de syv millioner brukermøtene som er i Nav-kontorene hvert år er det bare tre prosent som er med arbeidsgiverne. Nav må ha bedre kontakt med dem dersom flere skal i arbeid, fordi det er arbeidsgiverne som ansetter, ikke Nav, sa utvalgsleder Sigrun Vågeng til VG tidligere denne uka.

IKT-problemene er ikke noe NAV er aleine om, det er et gjennomgående trekk ved mange offentlige etater. I Dagens Næringsliv denne uka hadde IT-ekspert Geir Amsjø m.fl. et interessant innlegg om IT-utvikling i staten. Et gjennomgående problem er at metodene for utviklingen av systemene ikke er tilpasset dagens og framtidas behov. «Gigantomani med påfølgende beslutningssyke», kaller de det.

Et typisk eksempel: et gruppe bruker ett år på å lage detaljert kravspesifikasjon til et nytt system, det samme systemet skal kontrolleres og ettersjekkes av eksterne konsulenter som bruker mye tid og ressurser på en grundig rapport.

Men før systemet nærmer seg ferdigstillelse har det gått to år. Den teknologiske utviklingen og nye behov hos brukerne har i mellomtidea gjort prosjektet akterutseilt og ubrukelig.

Statlige IKT-prosjekter bør heller lære av selskaper som Google, Facebook og andre ledende IT-selskaper, sier artikkelforfatterne. Der lanseres nye produkter og tjenester så snart det lar seg gjøre, gjerne som betaversjoner, før de tilpasser systemet etter tilbakemeldig fra brukerne. 

Altså en langt raskere og dynamisk tilnærming til IT-utvikling. 

For å få et lite inntrykk av hvor avsindig tungvinte NAV sine systemer er, kan man lese denne artikkelen om gravide Tuva Sverdstad Eikås. Hun fikk sjokk da hun skulle inn i NAV-jungelen etter at hun var blitt gravid. Blant annet måtte et PDF-skjema med 118 elementer lastes ned, fylles ut, før det måtte lastes opp igjen.  

Eikås jobber til daglig i nettselskapet Netlife Research, og laget derfor en hendig guide for likesinnede: Graviditet - en kafkaesk reise til Navs digitale steinalder

Nå starter jakten etter en ny sjef for NAV, men det synes åpenbart at et sjefsbytte langt fra vil løse alle problemer. Til det er de alt for gjennomgripende og altomfattende. 

Derfor er det verdt å minne om, slik Per Kristian Foss har gjort, at Robert Eriksson har et minst like stort ansvar å sørge for at NAV løser problemene sine.