Sjekk en bokvenn

«Boklesing er ein aktivitet som er... litt mindre sosial enn tv-sjåing... litt meir behagelig enn turar i skog og mark, mykje greiare enn narkotika og litt mindre barnsleg enn sport,» ifølge forfatter og standup-komiker Are Kalvø.

Tilsluttes, bortsett fra det sosiale aspektet: Bøker, bokshopping, lesing, opplesing, litteraturdebatter er i ferd med å bli en urban massebeskjeftigelse, også i Norge.

  • I land hvor «søndagsturen» foregår på et underlag av asfalt eller brustein, har «skistuene» utviklet mer avanserte tilbud enn varm buljong og halve pils. Kafeer og utesteder har lenge lokket med åndelig tilleggsføde i form av diktopplesinger og debatter; et heftigere fenomen er bokhandeler som holder natt- og helgeåpent. De fungerer som sosiale møtesteder - kombinerte lesesaler, barer, scener - ved siden av å selge bøker. I amerikanske storbyer er slike superbokhandeler til og med blitt den foretrukne sjekkearenaen hos det urbant/intellektuelle Woody Allen-segmentet. Det er uansett ganske OK å tilbringe to- tre timer med fanget fullt av lesestoff en søndags ettermiddag i en antikvarisk barberstol, f.eks. i tredje etasje hos megabutikken The Book People i Austin, Texas. Bedre enn Kikutstua, spør du meg.
  • Det er den massive tilstrømningen til weekendens Oslo-arrangement, Bok i sentrum, som minner meg om hvilket stort potensial en norsk utgave av bokhandel-
  • Da Forleggerforeningen bestemte seg for å avlyse den årlige bokmessen, påtok to av de store, kommersielle aktørene i bransjen - Tanum bokhandel og De norske Bokklubbene - seg rollen som motor for en alternativ bokfestival. Sammenlikner man med den tradisjonelle forlagsstyrte bokmessen, vil man nok kunne innvende at årets utgave er en «light»-variant: Mer kommers og mindre fag, flere TV-kjendiser enn litteraturvitere som debattledere, flere healere og krimdronninger enn sentrallyrikere som deltakere osv. Men dette er et arrangement på det brede publikums premisser, og tilstrømningen viser at vanlige byfolk er entusiastiske bokfolk når tilbudet serveres midt i lysløypa deres.
  • Bok i sentrum vil nok lokke forleggerne tilbake til arrangørfolden neste år. Kanskje vil suksessen vise en smart bokhandler at bøker også har et sosialt massepotensial?

utestedet ville ha. Tidligere års bokmesser, i Sandvika eller på Skøyen utenfor Oslo, har nok trukket noen tusener av spesielt interesserte og bransjefolk. Det er først når tilbudet dukker opp midt i sentrum at man ser hvilken publikumsmagnet det representerer.