Sjekk platebransjens nye promotriks

Lanserer interaktiv plakat.

(Dagbladet.no): Den norske avdelingen av plateselskapet SonyBMG har lansert en interaktiv plakat på Free Record Shop på Karl Johans gate i Oslo.

Nå kan Mew-fans og andre nysgjerrige laste ned gratis ringetone og wallpaper.

Først i Norge

Montasjen, som nå står i butikkvinduet, får en viss oppmerksomhet fra forbipasserende.

- Den fungerer slik at du aktiverer den infrarøde porten på mobilen din. Så peker du den mot ett punkt som er lett synlig på hver side av posteren. Når du mottar signalet, laster mobilen automatisk ned en ringetone eller et wallpaper, forklarer Kim Paulsen, marketing manager i SonyBMG Norge, til Dagbladet.no.

Ifølge ham er dette helt nytt i norsk sammenheng.

Plateselskapet EMI gjennomførte det samme i England tidligere i år, da med bandet The Magic Numbers.

- Vi åpner for at artistene våre kommer i direkte kontakt med konsumentene. Det er også enklere å direkte måle responsen ved å bruke mobilmediet, sa Eric Winbolt, digital media manager til Digital Media Europe.

SLITER: Therese Engebakken prøver å få lastet ned ringetone. FOTO: JOAKIM THORKILDSEN
SLITER: Therese Engebakken prøver å få lastet ned ringetone. FOTO: JOAKIM THORKILDSEN Vis mer

- Dette er på en måte en pilot for oss. Dette er en annerledes type markedsføring, sier Paulsen. Den interaktive plakaten er enda ett eksempel på den stadig tettere forbindelsen mellom plate- og mobilindustrien. Ifølge en engelsk undersøkelse er 38 prosent av forbrukerne interessert i å laste ned låter til mobiltelefonen.

Og markedet for ringetoner har eksplodert de siste par årene.

Nytt for folk

Det danske bandet Mew slipper denne uka «And The Glass Handed Kites».

- Vi valgte å bruke Mew fordi de er plateaktuelle denne uka, og fordi de er populære i den målgruppa den interaktive plakaten henvender seg til, forklarer Paulsen.

Nå hører det med til historien at teknikken ikke var helt vennlig, hverken da Dagbladet.no eller et testpanel på tre 20-åringer testet plakaten.

Men vi fikk også demonstrert at den virker, hvis man bruker et par minutter på å sette seg inn i hvordan det hele fungerer.

- Dette er nok litt nytt for folk flest. Det er klart vi er spente på hvor populært dette blir, sier Paulsen.

FIKK WALLPAPER: Stine Engell lastet ned Mew-logo, mens Siv Langenes (bak) ikke er like god venn med teknologien.
NYE VEIER: Plateselskapet går nye veier for å markedsføre albumklare Mew.