MOBILE VANER: Unge mennesker bruker mobiltelefonen til å sjekke nyheter og sosiale medier. Mest gjør de det hjemme, ifølge ny undersøkelse. Foto: NTB Scanpix
MOBILE VANER: Unge mennesker bruker mobiltelefonen til å sjekke nyheter og sosiale medier. Mest gjør de det hjemme, ifølge ny undersøkelse. Foto: NTB ScanpixVis mer

Unges medievaner i ny undersøkelse

Sjekker Facebook på do

Og lar mobilen ligge ved middagsbordet.

Unge voksne sjekker sosiale medier på mobilen når de er alene, og mye sjeldnere enn når de er sammen med andre.

En ny undersøkelse fra SIFO om unges medievaner viser at mens bare 20 prosent ville finne på å sjekke sosiale medier ved middagsbordet, ville hele 57 prosent gjort det på badet.

Sjekker hjemme

Aller mest vanlig er det å sjekke sosiale medier på smarttelefonen hjemme. Der sier 84 prosent at de gjør dette om kvelden, 83 prosent på ettermiddagen og 74 prosent før de legger seg.

Når folk våkner om morgenen er det 68 prosent av dem mellom 16 og 25 år som griper til mobilen og sjekker sosiale medier.

Til sammenligning sjekker bare 30 prosent av dem nyheter på mobilen i senga på morgenkvisten.

Når de er sammen med venner er det bare halvparten som sjekker sosiale medier, og bare en av tre sjekker på trening eller annen aktivitet.

Nyhetssultne

Den samme undersøkelsen viser at ni av ti unge sier de sjekker nyheter daglig, opptil flere ganger. De foretrekker å diskutere nyheter ansikt til ansikt, og er splittet i synet på persontilpasset stoff.

SIFO-rapporten har gravd dypere i holdningene og nyhetsvanene til unge mellom 16 og 25 år. Utgangspunktet er at unge svikter blant annet papiraviser og faste nyhetsprogram på TV.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Til tross for at de rømmer fra tradisjonelle nyheter, oppgir unge at de oppsøker nyheter i stor grad. Det skjer bare på andre måter enn før, hvilket nok er en stor utfordring for mediene å henge med på, sier forsker Ingrid Kjørstad ved SIFO til NTB.

Sosiale medier viktig

Det er smarttelefonen som er ungdoms hovedkilde til nyheter.

Sosiale medier er imidlertid også en av de viktigste nyhetskildene, uavhengig av plattform. Der dukker det opp nyheter unge er interessert i, enten fordi de selv har valgt å følge noen medier, eller fordi venner anbefaler noe eller fordi nyheter havner direkte i feeden deres av andre grunner.

– Da vi stilte spørsmålene, definerte vi ikke nyhetsbegrepet, så det er de unges egen oppfatning av hva som er nyheter som ligger til grunn, sier Kjørstad.

Gutter mer opptatt av nyheter enn jenter

Det er 63 prosent som sier de er interessert eller svært interessert i nyheter, gutter mer enn jenter, og interessen øker med alder.

Samtidig er det hele 88 prosent som sjekker nyheter daglig, kanskje så mange fordi mange nyheter ramler inn i sosiale medier.

For eksempel bruker 93 prosent Facebook og to av tre abonnerer på, liker eller følger nyhetstjenester der.

Det betyr imidlertid ikke at de bare passivt lar seg servere stoff på denne måten. Hele 56 prosent sier at de aldri sjekker nyhetsbildet i sosiale medier først. Det kan bety at de sjekker ulike nyhetsmedier før de sjekker Facebook, hver dag, eller at de ikke anser informasjonen på Facebook som representativt for nyhetsbildet.

(©NTB)