- Sjelden programlederbytte betyr så mye

Men hun økte seertallene drastisk.

(Dagbladet.no): Ingerid Stenvold har klart det svært få nye programledere klarer.

Seertallene for NRKs «Lydverket» har økt med hele 30 prosent fra i fjor. Og Stenvold har sannsynligvis mye av æren for det.

Sjelden at det skjer

- Selv om spørsmålet stilles ekstremt ofte, er det sjelden at programmer endrer seertall fordi de bytter programleder. Men her ser det faktisk ut til at det kan ha skjedd, sier Kristian Tolonen, forskningsansvarlig i NRK.

Han tror programlederbyttet er en av de viktigste årsakene til seerøkningen.

«Lydverket» er ikke blant NRKs bredeste programmer. Det sendes omkring 23.15 hver onsdag, og har i år hatt gjennomsnittlig 124 000 seere. I fjor var tallet 94 000. Da ble programmet sendt nærmere ti minutter senere på kvelden.

Lyktes med skifte

- Det er veldig hyggelig at flere får opp øynene for at «Lydverket» er et bra program! Og hvis jeg kan bidra til det, er det bra. Vi har gjort noen små grep for å fornye og forandre oss, men ryggraden i programmet er det samme som før, skriver Ingerid Stenvold i en tekstmelding til Dagbladet.no.

POPULÆR: Lydverket-programleder Ingerid Stenvold. Foto: NRK
POPULÆR: Lydverket-programleder Ingerid Stenvold. Foto: NRK Vis mer

Valget av Stenvold som programleder overrasket mange. Til nå har hun først og fremst vært kjent for sport og «Sommeråpent». Men det kan ha vært et forsøk på å gi Lydverket en bredere appell.

I så fall har NRK lyktes med det, mener medieekspert Arne-Inge Christophersen, administrerende direktør i Initiative Universal Media.

- Dette viser at de har gjort noe riktig ved å bytte programleder, og jeg tror NRK er helt fornøyde med disse tallene, sier han.

Nedgang for «Store Studio»

Seerøkningen til «Lydverket» blir enda tydeligere sammenlignet med seertallene til et annet av NRKs kulturprogrammer. Mandagsprogrammet «Store Studio» nådde en topp med gjennomsnittlig 354 000 seere i fjor. Men i år har de mistet nesten 100 000, og ligger på 260 000 seere i snitt.

- I fjor ble «Store Studio» sendt rett etter et av NRKs mest populære programmer, «Berlinerpoplene». Dermed økte seertallene med 200 000 fra 2006. Programmene som sendes i forkant i år, er ikke like store, forklarer Kristian Tolonen. 

- Sjelden programlederbytte betyr så mye