Sjelden så moro å brekke et bein

«Skate 2» holder fortsatt Tony Hawk på avstand.

TONY HAWK VAR gjennom mange år rullebrettkongen på spillhaugen uten altfor mye konkurranse. Men i forfjor kom EA med sitt «Skate», og klarte med det kunststykket å langt på vei overta tronen når det gjaldt skatespill — i hvert fall for dem som bryr seg om at ting skal være noenlunde realistiske.

Borte var de ultradrøye triksene svært få ville klart i virkeligheten, triks som gjorde at selv de som ikke brydde seg om skating kunne like «Tony Hawk»-spillene. I «Skate» ble man i stedet dratt helt ned på gatenivå, der skatinga tross alt hører hjemme for de aller fleste.

Selv den lave og autentiske kameraføringen bar preg av at dette handlet like mye om småtriksing utenfor kjøpesentre som grensesprenging i rampa.

Med seg på laget hadde EA en hel skare av mer eller mindre kjente navn for dem som bryr seg om skating — og de har åpenbart hatt mye å si, ettersom «Skate», som navnet helt riktig antyder, er det mest rendyrkede skatespillet på markedet.

HVA KUNNE MAN så finne på med oppfølgeren «Skate 2»? «Tony Hawk»-spillene ble etter hvert bare mer og mer bisarre i forsøket på å fornye seg, med slapstick og andre påfunn som vippet både den ene og andre veien på kvalitetsskalaen. Ettersom det første «Skate» klarte å fange essensen av skating så godt, var det derfor et spørsmål hvor mye EA ville endre på oppskriften.

Etter at figuren din har sluppet ut av fengsel og du har fått forme ham som du vil, slippes han løs i byen San Vanelona. Byen er langt på vei et mekka for skatere med sine mange hotspots, men etter at de sinte vekterne i MongoCorp. har begynt å gå løs på skatere, samt sette bolter på de beste rekkverkene, er det blitt tøffere å få skate i fred.

OG HER ER ET av de nye grepene i «Skate 2»: For å få fullt utbytte av hele byen, må du tilkalle hjelp fra folk som for eksempel kan klippe opp boltene, eller holde vekterne i sjakk mens du gjør ditt på området. Dette skaper kanskje et ekstra lag i spillet for noen, men jeg synes nok det hadde vært like greit uten. Jeg vil spille «Skate 2» for å skate, ikke for å irritere meg over illsinte vektere.

Verdt å påpeke er at det ikke alltid bidrar til atmosfære med andre skatere i omgivelsen når de ikke skygger banen der du holder på å skate. Det er greit at man skal dele på de beste stedene, men når det tross alt er ditt spill det dreier seg om, hadde det vært fint å slippe å få ødelagt et perfekt løp fordi en tjommi med lav kunstig intelligens vil skate på samme halvdel av et basseng som deg.

NYTT ER DET også at du kan gå av brettet når du vil og spasere omkring. Dette lar deg skyve og dra gjenstander til nye plasseringer, slik at du kan tilrettelegge for ekstra fete hopp eller grinds med for eksempel sperregjerder og containere som står rundt omkring.

1

Ikke regn med å ville oppholde deg av brettet mer enn nødvendig, for makan til kronglete styring av en gående spillfigur har jeg knapt vært borti før — det grenser til latterlig dårlig, og heldigvis for «Skate 2» er dette et skatespill og ikke så veldig mye mer.

For er det én ting «Skate 2» klarer bra, så er det nettopp skatinga. Spillet bygger videre på den svært intuitive styringa med tommelstikkene, der du flikker på spaken for å gjøre det aller meste, kombinert med skulderknappene for å holde i brettet.

Vil du bøye deg ned på brettet, drar du spaken ned — og drar du den opp igjen, resulterer det i en ollie. Drar du imidlertid litt opp og til høyre, flipper du brettet. Og slik fortsetter kombinasjonene til bare dine egne evner sier stopp.

SKAL DU FÅ mest mulig ut av «Skate 2», krever det nemlig rikelige mengder med treningstid. Dette er ikke et spill du kan sette deg ned med og regne med å mestre etter fem minutter. For å oppnå den herlige flyten spillet er i stand til å levere, kreves mange runder med prøving og enda mer feiling før ting sitter.

Dette er kanskje den fremste grunnen til at du bør være en smule opptatt av skating for å få maks utbytte av «Skate 2». Vi snakker om en temmelig realistisk opplevelse, og ikke en «over the top»-overdreven actionsafari som mange andre ekstremsportspill legger opp til.

ØVELSE GJØR imidlertid mester, og det er endelig mulig for deg å lagre, redigere og onlinepublisere replayene av triksene ingen ellers hadde trodd at du spikret helt perfekt.

Det eneste som kanskje er greit at ikke er så realistisk, er den nye «Hall of Meat»-funksjonen der du blir belønnet for å brekke flest mulig bein når du faller. Sånt er veldig moro i spill, men neppe like moro i virkeligheten — i hvert fall ikke når det er du som skater.

Sjelden så moro å brekke et bein