Sjeldent potent reklametreff

Det er sjelden reklamen treffer så godt, som i VG Netts popup-annonse til pulebildene fra Quarten. Se bildet!

(Dagbladet.no): Alle reklamebyråer ønsker å få plassert reklamen i sammenhenger hvor den treffer målgruppa så presist som mulig. Dessverre for dem får de imidlertid ikke diktert hvor i papir- og nettavisene reklamen skal plasseres. Plasseringen er i overveiende grad tilfeldig, i hvert fall når det gjelder i forhold til enkeltartikler.

Men da nettaviser flest har maskinell plassering av annonser, skjer det iblant et lykketreff - sett fra annonsørenes side. Et slikt skjedde åpenbart i dag, da en VG Nett-leser surfet innom bildeserien med pulebildene fra Cumshots-konserten på Quart-festivalen i går.

Rett over de vovede bildene spratt det opp en reklame som spurte leseren om han har potensproblemer. Hvis han skulle være så uheldig å ha dette, kunne reklamen trøste med muligheten for å delta i en spørreundersøkelse og være med i trekningen av to gavekort på 5000 kroner.

- Det er selvsagt helt tilfeldig at annonsen kommer opp på denne måten sammen med denne bildeserien. Vi i redaksjonen har ingen innflytelse på hvilke annonser som dukker opp sammen med de ulike sakene, sier nyhetssjef hos VG Nett, Hege Lyngved Odinsen.

VG Nett er imidlertid langt fra alene om å ha hatt reklamer som kan matche artiklene litt i overkant godt eller dårlig. Sjelden har vel en reklame truffet mer uheldig enn denne fra SAS gjorde på Dagbladet.nos oppslag 12. mai i fjor:

Og om noen skulle lure: Ja, det var tilfeldig.

Dagbladet.no 12.05.03
VG Nett 07.07.04