Sjokk på Blindern

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

LITTERATURPROFESSOR

Arne Melberg holdt forleden en forelesning på Blindern der han foreslo å oppheve skillet mellom skjønn- og faglitteratur under fellesbetegnelsen «prosa». Et begrep like diffust som «bok», og som for den gjengse leser virker nokså udramatisk - ei bok er ei bok.

For skjønnlitterære forfattere betyr det heller ikke så mye. De kan fortsette å blande dikt og virkelighet etter eget forgodtbefinnende. Og det gjør de da også. Som begrunnelse for sitt nyoppfunne begrep trakk Melberg fram to romaner: Den tyske forfatteren W.G. Sebald som «dokumenterer» fiktive personer med svart-hvitt-fotografier. Og Dag Solstad som skriver en roman om Dag Solstad.

MEN EN SAKPROSAFORFATTER

som Åsne Seierstad har ikke like mye å tjene på spørsmålet om sannhetsgehalten i hennes «dokumentar». Blir hennes «objektive» journalistblikk like pirrende lesning som halvfiktiv prosa?

Et så tilsynelatende forsiktig professoralt utspill kan likevel få store konsekvenser. For hvordan da «ordne» institutter, stipender og professorater? Riktignok tok en litt sår sakprosaforsker ordet og ønsket begrepet «prosa» velkommen med håp om at professoren nå ville omtale knusk tørre sakprosatekster som annet enn «dølle». Mens en annen forsøkte å redde stumpene med forslag om et lesningsskille mellom faksjon og fiksjon. Og hva med innkjøpsordningen? Hvis alt er «prosa», betyr det at såkalt skjønnlitteratur ikke lenger vil ha økonomisk forrang framfor sakprosaen (her bobler det jo allerede).

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.