Sjokk-seier til «Valpen»

Outsider vant Gullfisken.

Ingen skjønte noe da blindeforbundets reklamefilm «Valpen» ble utropt til vinner av Gullfisken 2006. Aller minst skjønte tekstforfatter Øystein Halvorsen.

- Alt jeg hørte, var at programlederen ropte at vinneren var «Try!». Da var jeg sikker på at Lørdagspizza-reklamen hadde vunnet, siden vi i Try hadde to av de fire filmene i finalen. Men så oppdaget jeg på en storskjerm i salen at jeg var i tv-bildet. Da skjønte jeg enda mindre. For jeg hadde jo ikke vært med på lørdagspizza-filmen.

Det sa en sjokkert Øystein Halvorsen til Dagbladet etter etter det direktesendte TV|2-showet seint i går kveld. Han hadde ikke i sin villeste fantasi forestilt seg at blindeforbundets reklame skulle vinne, og derfor han ikke forberedt noen takketale. Så den ble det så som så med.

- Vår film må ha kostet minst av alle de tolv nominerte reklamefilmene, mente Halvorsen da han hadde fått summet seg litt.

- Enig. Filmen ble til på dugnad, istemte vinner-regissør Alexander Kayiambakis, som også røpet at det ikke hadde vært helt enkelt å få fjorårets beste reklamefilm i mål:

- Tre hunder medvirket, og det var mye arbeid for å få dem til å fungere. Men vi klarte faktisk å få alt i boks i løpet av én lang dag.

- Som regissør, hvorfor tror du «Valpen» slo alle de kjente reklamefilmene som gikk på tv langt oftere enn deres film i fjor?

- Jeg skjønner det ikke. Man skulle jo tro at de filmene folk ser mest, også blir dem de stemmer på. Men det kan ikke ha skjedd i kveld. Hvorfor? Tja, vi bruker filmmusikk som et virkemiddel. Og har valper i hovedrollene. Vi spiller på følelser, sa Kayiambakis i et forsøk på å forklare hvorfor filmen hans slo ut forhåndsfavoritter som «Troll i trompeten» (Rema 1000/McCann), «Lørdagspizza» (Stabburet/Try), «Skravlekjerring» (VG/Dinamo), «Turnaround» (Tine Yoghurt/Try) og «Kamille» (Hjemmet Mortensen/McCann).

Ikke råd til mye tv-reklame

Blindeforbundets leder, Åge Nigardsøy, var fra seg av begeistring over seieren, der premien er reklametid på TV|2 til en verdi av én million kroner.

- Og så vi, som ikke har hatt budsjett til å vise denne filmen på tv så ofte som vi hadde ønsket. Nei, dette var sjokkerende deilig. Dette hadde jeg aldri trodd, sa lederen.

Vinnerfilmen handler om en valp som blir mobbet av en annen valp. Da fagjuryen valgte den ut som Sølvfisk-vinner for november, het det i begrunnelsen:

«Juryen lot seg sjarmere av den lille valpen som får sin velfortjente revansje som førerhund. Det er fint å se at det går an å lage en positiv og humørfylt film i en sjanger som ofte preges av tunge og litt dystre budskap».

NYE KAMERATER: Denne kvartetten, med Marit Voldsæther og Espen Beranek Holm (de to til høyre på bildet), kalte seg «De NYE gitarkameratene». Til melodien av «Hallelujah» framførte de en tekst som hadde til formål å drite ut Espen Lind & Co.
SJOKKERT VINNER: Tekstforfatter Øystein Halvorsen fra Try Reklamebyrå (helt bakerst) fattet ikke at han hadde vunnet Gullfisken 2006 med reklamefilmen «Valpen». På bildet ses til venstre Karin Lund, Ørnulf Johansen og Øystein Halvorsen, som alle er fra Try. Foran dem sitter programleder Guri Solberg, og bak henne igjen ses vinnerfilmens regissør Alexander Kayiambakis. Helt til høyre; Norges Blindeforbunds leder Åge Nigardsøy.
BYE & RØNNING: I kjent stil presenterte Norges mest framgangsrike komikerduo, Jon Niklas Rønning (t.v.) og Anders Bye, 90-tallet slik det artet seg for Rønning. I rollen som den yngre Rønning: Bye...
SOLBERGS FAVORITT: Morten Abel ble introdusert som en av programleder Guri Solbergs favorittmenn. Abel framførte sin nye singlelåt, «Swim like a Fish», som jo passet bra på det TV2-sendte Gullfisken-showet.