Anmeldelse: «Pornoprat», Jeanette Kalmar Frøvik og Ragnhild Lindahl Torstensen

Sjokkerende pornoprat

Hvordan snakke med barn om porno? Denne boka bør være en vekker for de fleste.

GROVT: Porno er blitt gratis og tilgjengelig for alle. Også for barn. Og den er langt grovere enn vi kan forestille oss. Jeanette Kalmar Frøvik og Ragnhild Lindahl Torstensen har skrevet boka som gir konkrete råd om hvordan snakke om dette. Foto: Spartacus
GROVT: Porno er blitt gratis og tilgjengelig for alle. Også for barn. Og den er langt grovere enn vi kan forestille oss. Jeanette Kalmar Frøvik og Ragnhild Lindahl Torstensen har skrevet boka som gir konkrete råd om hvordan snakke om dette. Foto: Spartacus Vis mer

«Pornoprat»

Jeanette Kalmar Frøvik og Ragnhild Lindahl Torstensen

Sakprosa

Forlag: Spartacus
Utgivelsesår: 2021

«Oppsiktsvekkende innsikt i barns pornokonsum.»

«Mom is Bored and Horny», «Submissive teen fucked by her foster parents», «Drunk Swedish Teen Slut groped and suck cock in public at a party». Dette er et utvalg titler du finner på nettstedet Pornhub. En rekke av dem med svært grov vold og mindreårige deltakere. Tenåringsporno er nemlig svært populært. En tittel som «Teen gangbanged» har eksempelvis 426 000 visninger og 71 prosent likerklikk på nettstedet. Også såkalt «refugeeporn» – flyktningeporno – er en het sjanger. Bare i Tyskland gir den 80 000 klikk hver måned.

Et ikke ubetydelig antall av disse klikkerne er barn.

Helsesøster anbefaler

Det er sjokkerende fakta forfatterne byr på i «Pornoprat». Boka er ment som en veileder til foreldre om hvordan snakke med barn om porno. En industri som etter 2006, da pornoen ble gratis og tilgjengelig for alle, er langt grovere enn vi kan forestille oss.

Ved siden av konkrete råd om hvordan nærme seg det vanskelige temaet overfor tenåringene, gjengir forfatterne et utall forskningsrapporter og fakta, samt intervjuer med barn og fagpersoner. De viser til en rapport som i 2020 avdekket av halvparten av 13-18 åringer har sett porno på nett, og at over halvparten av disse igjen så porno før de fylte 13. Brorparten av disse er gutter, og forfatterne forteller om møte med trettenåringer som namedropper pornostjerner, og viser til skolens helsesøster som anbefaler dem porno for å lære om sex.

Det som gjør mest inntrykk i boka, er å se hvor lite som gjøres av myndighetene for å beskytte barn mot den brutale industrien. På nettstedet Ung.no, drevet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, kan du eksempelvis lese følgende: «Finner du porno som skildrer akkurat det som gjør deg kåt, kan det være til hjelp så du ikke føler deg alene eller annerledes. Da kan porno hjelpe deg så du ikke utvikler skam over din egen seksualitet, og innser at det er flere som tenner på det samme som deg.»

Skamfrykt

Nøkkelordet er skam, skriver forfatterne, og mener vår tids frykt for å påføre barn skam hindrer oss i å agere overfor barn og unges eksponering for porno.

Forfatterne omtaler det som skamfrykt, og viser det påfallende i at regjeringens opptrappingsplan mot vold og overgrep, helt utelater å nevne porno som en mulig årsak. Det til tross for at politiet melder om overgrep blant barn og unge som stadig blir grovere, og overgripere som stadig blir yngre. Mens ord som går igjen i grov porno gjenspeiles i hvordan gutter kan omtaler jenter: «hore», «slut», «cunt», «jævla bitch» og «kuksuger».

«Pornoprat» burde være en vekker for de fleste av oss, og forfatterne av denne anbefalelsesverdige boka beveger seg inn i et politisk betent minefelt når de peker på det paradoksale i at store deler av det norske samfunnet støtter #metoo- bevegelsen, men finner likevel stor aksept for pornografi som i økende grad inneholder seksuell vold, tvang, rasisme og kjønnsdiskriminering.

Løp og kjøp, sier nå jeg. Om ikke annet burde Ung.no komme med et tilsvar.