SEKS ÅR SIDEN SIST: TV-serien har ikke hatt like dårlige seertall siden sesongpremieren i 2008. Foto: Stellapictures
SEKS ÅR SIDEN SIST: TV-serien har ikke hatt like dårlige seertall siden sesongpremieren i 2008. Foto: StellapicturesVis mer

Sjokkerende seertall for «Mad Men»

Seks år siden sist.

(Dagbladet): TV-serien «Mad Men» handler om reklamebyrået Sterling Cooper i New York på 60-tallet, og har siden oppstarten i 2007 fått en svært positiv mottakelse blant publikum og kritikere.

Den har i tillegg vunnet Golden Globe-prisen for beste TV-drama tre år på rad, i 2007, 2008 og 2009.

Nå ser det imidlertid ut som om populariteten er i ferd med å avta for suksesserien.

Lave seertall Under søndagens premiereepisode av sesong sju, satt 2,3 millioner mennesker klare foran tv-skjermen. Til sammenligning hadde fjorårets premiere hele 3,4 millioner seere, melder The Hollywood Reporter.

Mad Men har aldri vært en like stor publikumsuksess som «Breaking Bad», «Walking Dead» og «Game of Thrones», men hatt et stempel som en kvalitetsserie.

Til tross for at seertallene tidligere har vært ganske stabile for serien, fikk serien på søndag sine dårligste seertall siden sesongpremieren i 2008, for seks år siden.

Sterk konkurranse Blant voksne mennesker i alderen 18 til 49, hadde «Mad Men» en million seere.

Sesongpremieren av serien ble riktignok vist på samme tidspunkt som MTV Movie Awards, og dette kan ha bidratt til de lave seertallene, melder nettstedet.

Serien «Game of Thrones» ble sendt en time tidligere, men tiltrakk likevel flere seere enn sesongpremieren til «Mad Men».

Splitter sesongen Fra før var det kjent at «Mad Men» skulle sende den syvende og siste sesongen, bestående av 14 episoder på vårparten i 2014.

Nå har den amerikanske TV-kanalen AMC som leverer dramaserien, delt sesongen opp i to, slik at siste sesong strekker seg ut til 2015. Det får fansen til å rase.

AMC har gjort det samme med de siste sesongene av «Breaking Bad», noe som så ut til å fungere svært godt når det gjaldt seertallene. HBO gjorde også det samme med «The Sopranos».

- Denne metoden har fungert godt for mange programmer for flere TV-kanaler, og senest for oss med «Breaking Bad», hvor vi trakk nesten dobbelt så mange seere på del to i forhold til del én. Vi er innstilt på å få samme effekten på «Mad Men», sier presidenten for AMC Charlie Collier i en pressemelding.

STOR KONTRAST: Under søndagens premiereepisode av sesong to, satt 2,3 millioner mennesker klare foran tv-skjermen. Til sammenligning hadde fjorårets premiere hele 3,4 millioner seere. Foto: Stellapictures
STOR KONTRAST: Under søndagens premiereepisode av sesong to, satt 2,3 millioner mennesker klare foran tv-skjermen. Til sammenligning hadde fjorårets premiere hele 3,4 millioner seere. Foto: Stellapictures Vis mer