Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sjokkerer med ny naziflørt

Lars von Trier velger ut naziarkitektur til inspirasjon for folket.

IKKE FOR Å PROVOSERE: Men da Lars von Trier skulle velge ut seks kunstverk til inspirasjon, var ett av dem nazitribunen fra Nürnberg. FOTO: AP Photo/SCANPIX
IKKE FOR Å PROVOSERE: Men da Lars von Trier skulle velge ut seks kunstverk til inspirasjon, var ett av dem nazitribunen fra Nürnberg. FOTO: AP Photo/SCANPIX Vis mer

I fjor ble det rabalder da Lars von Trier - riktignok i et spøkefullt humør - snakket om sin beundring for nazismen foran hele pressekorpset på filmfestivalen i Cannes.

Selv om den omstridte regissøren i ettertid har beklaget uttalelsene, utfordrer nå han igjen med sine referanser til nazismen, skriver Politiken.

Totalkunst Denne gang ved å oppfordre folk til å la seg inspirere av den såkalte Zeppelin-tribunen i Nürnberg, som ble tegnet av Hitlers «hoffarkitekt» Albert Speer og brukt til en rekke massemønstringer av nazipartiet mellom 1933 og 1938.

Tribunen er et av seks kunstverk von Trier har plukket ut til sitt siste stunt: En oppfordring til mannen i gata om å la seg inspirere og bidra med egen kunst, som til sist skal settes sammen til installasjonen «Gesamt» og vises under Copenhagen Art Festival seinere i høst.

Kunstfestivalen har fellesskap som tema, og ønsket derfor å lage en form for brukergenerert totalkunst, eller «gesamtkunst» - et begrep som gjerne forbindes med operakomponisten Richard Wagner, som var høyt verdsatt av nazistene.

Ikke ideologi - Gesamtbegrepet fascinerte Lars von Trier, noe vi hadde en fornemmelse om før vi spurte om han ville være med, sier kurator Christian Skovbjerg Jensen i Copenhagen Art Festival til Politiken.

Triers samarbeidspartner Jenle Hallund sier at det ikke er for å provosere at Albert Speer-arkitekturen er valgt ut.

- Han har respekt for arkitekturen, ikke for ideologien. Jeg tror også det handler om å stå fast på verdsettelsen av kunsten uten å stå til ansvar for dens konsekvenser, ideologi eller fortolkning. Det er kontraster og utfordringer i hans valg av kunstverk, sier Jenle Hallund.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media