Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Nasjonalmuseet

Sjokkert, eller bare naiv?

Er det nye nasjonalmuseet en politisk kunstinstallasjon?

PROBLEMBYGG: Det har vært mange problemer rundt byggingen av det nye Nasjonalmuseet mellom Rådhuset og Aker Brygge helt siden oppstarten, særlig knyttet til arbeidsvilkårene for innleide utenlandske arbeidere. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PROBLEMBYGG: Det har vært mange problemer rundt byggingen av det nye Nasjonalmuseet mellom Rådhuset og Aker Brygge helt siden oppstarten, særlig knyttet til arbeidsvilkårene for innleide utenlandske arbeidere. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Meninger

For litt over en måned siden befant jeg meg på et møterom hos Fellesforbundet fordi jeg hadde takket ja til å skrive en rapport for dem om innleie av arbeidskraft til byggenæringen i Oslo og Akershus.

REDAKTØR: Ellen Engelstad.
REDAKTØR: Ellen Engelstad. Vis mer

Jeg var den eneste kvinnen i et rom med rundt 15 fagarbeidere, og merket fort at jeg ikke hadde et like intimt forhold til alle kriker og kroker av arbeidsmiljøloven som de andre, som syntes å kunne ramse opp paragrafene som om det skulle vært navnet på ungene sine.

Etter hvert fikk jeg bli med på byggeplasser, snakke med både polske og norske arbeidere, og lære meg om bemanningsbyråer, underentrepriser og allmenngjorte tariffavtaler. Jeg skjønte hvor viktig vern det er i arbeidsmiljølovens paragrafer, men også hvor frustrerende ofte de blir brutt. Ja, at det er regelen snarere enn unntaket.

En sak jeg bet meg merke i, kanskje fordi den er så stor både i penger og symbolsk kraft, var byggingen av det nye Nasjonalmuseet. Jeg har jo lest om skandaler der før, helt siden oppstarten har prosjektet hatt problemer. Mange kjenner til oppslagene i media om teknisk etasje, som er 1,07 meter høy på sitt laveste. Det har fått de ansatte til å frykte for livet i det de oppfatter at er en brannfelle, i tillegg til ydmykelsen og ryggproblemene som kommer av å alltid stå bøyd på jobb.

Jonas Bals, rådgiver i LO, oppsummerte situasjonen i sommer: «I alt for mange år har signalet til arbeidsfolk vært at de skal ned: Ned i lønn, ned i levestandard, ned i arbeidsvilkår. Da er det logisk at sluttresultatet blir en etasje der de må ned på kne for å kunne gjøre jobben sin».

Tillitsvalgte har også vært ute i media og kritisert byggeprosessen, og i februar i år innrømmet Statsbygg at prosjektet hadde ulovlig innleie av arbeidere, særlig fra Øst-Europa. Fellesforbundet påpekte flere brudd på loven når det gjelder innleie, og Statsbygg sa til NRK at de delte denne virkelighetsbeskrivelsen og lovet å rydde opp.

Jeg hadde derfor trodd at de ville gjøre det, særlig med tanke på debatten som siden har gått om sammenblandingen mellom det offentlige nasjonalmuseet og noen av Norges aller rikeste, Cecilie og Kathrine Fredriksen, tvillingdøtrene til shippingmagnaten John Fredriksen.

De skal som kjent få en egen sal på det nye museet, hvor de får stille ut kunst de selv har kjøpt inn, og som de kan selge videre etter en visning på Oslos mest spektakulære galleri. Dette blir ekstra komisk med tanke på at norskfødte Fredriksen har gjort seg til kypriotisk statsborger for å unngå å betale skatt, mens arbeiderne på byggetomta, enten de er norske fagarbeidere som må krype seg gjennom den tekniske etasjen, eller ulovlig innleide arbeidere fra Øst-Europa, jo betaler sin lovpålagte del av lønnsslippen til skattemyndighetene.

Jeg ble derfor overrasket da jeg i arbeidet med rapporten om innleie i Oslo-området ble gjort oppmerksom på en annen rapport, skrevet av revisjonsfirmaet KPMG. Den rapporten er skrevet i august på oppdrag fra Statsbygg, som er byggherre for Nasjonalmuseet, og ble nylig offentliggjort. Der går det fram at en av Statsbyggs underentreprenører, Caverion, har leid inn arbeidere fra sin avdeling i Litauen. Denne innleien ble det ikke en enighet om og ble derfor ulovlig. Utover det, viser KPMGs revisjon at de innleide arbeiderne i stor grad ble utnyttet og utsatt for sosial dumping. Arbeiderne har hatt ulovlig lange arbeidstider, ulovlig lav lønn og har gått på midlertidige kontrakter i firmaet som leier dem ut, noe som ikke er tillatt.

KPMG har gjort stikkprøver av tre litauiske ansatte og deres kontrakter og lønnsslipper. En arbeider har en grunnlønn på 25,60 kroner i timen. På toppen av det kommer det tillegg som gjør at han får en timelønn på 109,40 kroner. I snitt for perioden februar, mars, april hadde han en timelønn på 129 kroner, ifølge KPMGs gjennomgang av timelistene. Det er langt under laveste lovlige lønn for ufaglærte i bransjen, som er 184,36 kroner i timen, ifølge den allmenngjorte minstetariffen. Kollegaen hans hadde 113 kroner i timen i snitt i mars og april. Det tilsvarer en underbetaling på årsbasis på omlag 140 000 kroner.

Jeg ble sjokkert da jeg leste dette, selv om det kanskje var naivt. Det er ikke første gang vi leser om underbetalte utlendinger på norske byggeplasser, og vi fant også en rekke lovbrudd i forbindelse med rapporten jeg skrev. Blant annet er fire av fem innleide på byggeplassene i Oslo og Akershus leid inn ulovlig. Jeg mener vi likevel bør fortsette å bli sjokkert når vi leser om dette. Statsbygg virker oppriktig interessert i å rydde opp, og det sier vel heller mye om situasjonen i bransjen og bemanningsforetakene at det er så vanskelig. Men jeg skjemmes over at det er slik Norge har blitt, og vil holde på følelsen av å bli sjokkert, for dette er ikke greit.

Museet som er i ferd med å reise seg på Vestbanen, er stort og dyrt, angivelig blir det det største museet nord for Paris. Det får meg til å lure på om museet selv kan være spektakulær, politisk installasjonskunst over det nye Norge. Kanskje er dette bygget, som reises av underbetalte Litauere og teknikere som må krype på jobb, og fylles med kunst fra noen av Norges rikeste skatteflyktninger, i ferd med å bli det perfekte symbol på hva norsk kultur er i vår tid? Er det hele kanskje en stor performance over oss nyrike oljesjeiker som lever på bekostning av andre, iscenesatt av museumsdirektør Karin Hindsbo?

Om det ikke er det, bør Hindsbo og Statsbygg nå ta ansvar slik at dette milliardprosjektet ikke mister all legitimitet før museet i det hele tatt er åpnet. Eller som den tillitsvalgte jeg snakket med i El og IT Foreningen, Knut Kristian Saxebøl, spurte retorisk: «Hva om bygget brenner ned om ti år fordi det er bygget av folk som vi ikke kan garantere at de vet hva de driver med?». Det ville selvsagt vært forferdelig tragisk, men også en spektakulær avslutning for en voldsom kunstinstallasjon av det norske klassesamfunnet anno 2019.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media