Sjokkert og skuffet over Microsoft

«Halo Wars»-utvikler om nedleggelsen.

Den legendariske spilldesigneren Bruce Shelley har endelig kommentert Microsofts nedleggelse av «Age of Empires»-utvikleren Ensemble Studios, som han var med å grunnlegge i 1995.

Som forventet er han både skuffet og trist over det som har skjedd. På selskapets offisielle blogg forteller han:

- Jeg har ved flere anledninger snakket om nedleggelser av kvalitetsstudioer i løpet av de siste årene, men jeg hadde aldri trodd at Ensemble Studios kom til å dele samme skjebne. Alle her på huset fikk sjokk, og jeg tror de fortsatt er veldig skuffet over at dette er i ferd med å skje.

Han fortsetter:

- Vi trodde vi var immune mot å nedleggelsessnakk, fordi våre spill har gjort det så godt og tjent så mye penger. Pluss, vi følte at vi hadde bygd et veldig stabilt, talentfullt, hardtarbeidende og kreativt team, noe som ikke er lett å gjøre.

Storsuksesser

Etter storsuksesser som «Age of Empires» og «Age of Mythology» er det kanskje ikke rart Shelley og resten av teamet hos Ensemble trodde de hadde trygge jobber.

- Vi følte vi var blant de beste studioene i verden, og det kan være sant, men vi passer ikke inn i Microsoft Game Studios fremtidsplaner som et internt studio, så vi er ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SISTE SPILL: Det kommende Xbox 360-strategispillet «Halo Wars» blir det siste spillet fra Ensemble Studios, etter at Microsoft har besluttet å legge det ned. Foto: ENSEMBLE STUDIOS / MICROSOFT
SISTE SPILL: Det kommende Xbox 360-strategispillet «Halo Wars» blir det siste spillet fra Ensemble Studios, etter at Microsoft har besluttet å legge det ned. Foto: ENSEMBLE STUDIOS / MICROSOFT Vis mer

I følge Shelley ble Ensemble kom nyheten om at studioet skulle stenges tidlig i september, da en Microsoft-representant besøkte studioet.

- Han gikk ikke i detalj om hvorfor, men beslutningen var, slik vi forstår det, basert på flere faktorer. For det første ønsket de å overføre kostnadene til andre interne studioer, og for det andre virket det som Ensemble-ansatte var dyrere i drift enn andre MGS-ansatte (samtidig som de slipper unna investeringene i nye kontorer, som vi hadde planlagt).

Økt profitt?

Ensemble har alltid fokusert på både å lage gode spill, og tilby et svært godt arbeidsmiljø for sine ansatte. Shelley spekulerer i om dette kanskje ikke passet så godt i Microsoft-hierarkiet, hvor man er i ferd med å legge nye planer for økt profitt.

Shelley tror også det er en tredje grunn til nedleggelsen, nemlig at de andre interne Microsoft-studioene har mer strategiske titler på gang i de kommende årene, enn Ensemble har når deres neste spill, «Halo Wars», er fullført.

Ensemble Studios vil være i drift til «Halo Wars» er ferdigutviklet og lansert. I tillegg vil studio-sjef Tony Goodman danne en ny utvikler, hvor mange av Ensembles ansatte vil få jobb.

Shelley vil imidlertid ikke bli med på lasset, og det er uklart hva skaperen av «Age of Empires» skal gjøre i fremtiden.

Les mer på Ensembles offisielle blogg.

Sjokkert og skuffet over Microsoft
SKUFFET: Ensemble Studios-grunnlegger Bruce Shelley er sjokkert og skuffet over Microsofts avgjørelse om å legge ned studioet.