Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Pink i Telenor Arena

Sjokkerte: «Hva faen!»

Superstjerna Pink leverer show, sjokkelementer, sentimentale øyeblikk og sangprestasjoner som bare hun kan.

Live-published photos and videos via Shootitlive

Kontrasten kunne ikke vært større når man sammenlikner mandagens Pink-konsert med showet til en annen popstjerne som også slo gjennom rundt starten av 2000-tallet, nemlig Britney Spears.

Pink

5 1 6
Hvor:

Telenor Arena

Tilskuere:

25 000 (utsolgt)

«En av våre aller mest spennende artister.»
Se alle anmeldelser

Mens Britney sparte på både vokal og produksjonsverdi i Telenor Arena for nesten nøyaktig ett år siden, holder ikke Pink tilbake for noen av delene.

Hun åpner showet med «Get the Party Started» fra gjennombruddsplata «Missundaztood» (2001). Pink svinger seg på «siask» vis i ei svær lysekrone, og er høyt og lavt og høyt igjen mens hun samtidig synger live (!) - ikke rart at dette åpningsnummeret satte en fødsel i gang i Liverpool tidligere i sommer.

Akrobatikk

Karrieren til Alecia Beth Moore (39) strekker seg over to tiår, og vi blir servert høydepunkter av både nyere og eldre dato, fra «Just Like A Pill» til «Beautiful Trauma», tittellåta fra fjorårets fullengder.

Sceneshowet er jevnt over like imponerende som den elleville åpningssekvensen i lysekrona, med akrobatiske manøvre, forseggjorde kostymer, en drøss dansere og et tettspilt liveband.

Og så Pink selv, som en karismatisk, kraftfull og sjarmerende direktør for «sirkuset».

FIKK FESTEN I GANG: «Iiiiiim gonna swiiiiing, from the chandelieeeeer» ... Pink kanaliserte Sia under åpningsnummeret i Telenor Arena. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
FIKK FESTEN I GANG: «Iiiiiim gonna swiiiiing, from the chandelieeeeer» ... Pink kanaliserte Sia under åpningsnummeret i Telenor Arena. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Vokalen drukner

Første halvdel av konserten trekkes ned av at 39-åringens karakteristiske, kraftfulle raspvokal ligger for langt bak i miksen, og tidvis drukner i lydgrøt.

Kompet er kornete, og lyden høres tidvis ut som om den kommer ut av en Iphone-høyttaler. Når du har en vokalist av Pinks kaliber, er dette uforståelig. Skjerpings!

Vokallyden tar seg heldigvis opp i andre halvdel av showet, og får spesielt skinne under det akustiske segmentet, der vi blant annet får høre Cyndi Lauper-coveren «Time After Time» og Wrabel-duetten «90 Days». Sistnevnte utløser skravlefest i Telenor Arena, og engasjerer åpenbart ikke nevneverdig.

Det er heldigvis blant unntakene i en konsert som ellers tar oss innom både måpende «woooow»-øyeblikk, tårer i øyekroken og festfot.

Poprebell

Pink har alltid produsert uimotståelig pop, men holdninga hun utstråler har helt mer mot rockefilosofi: ta denne pakka her, eller fuck off.

Denne filosofien understrekes også i Telenor Arena, selvfølgelig gjennom låtmaterialet, men også gjennom videosnutter som forteller historien om hvordan Pink alltid har gått sin egen vei, vært en poprebell, hvordan hun har kjempet for samfunnets «underdogs» - og vært en fortaler for egenkjærlighet.

Disse videosegmentene blir mer enn bare tomme ord for å huke «woke» av på lista over popstjernekriterier anno 2019. Det framstår genuint, nettopp fordi Pink siden starten har insistert på å hugge ut sin helt egen sjablong over hvordan ei popstjerne skal være.

PÅ VEIEN: Mens vi andre har slanget oss ved bassengkanter og gått toppturer, har arbeidshesten Pink turnert over hele Europa i sommer. Norge er blant de siste stoppene på hennes «Beautiful Trauma World Tour». Foto: Nina Hansen / Dagbladet
PÅ VEIEN: Mens vi andre har slanget oss ved bassengkanter og gått toppturer, har arbeidshesten Pink turnert over hele Europa i sommer. Norge er blant de siste stoppene på hennes «Beautiful Trauma World Tour». Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Suser over publikum

Streitinger og underdogs, unge og voksne, blomsterkjoler og hanekammer. Pink har et variert publikum ei verdensstjerne verdig, og når hun fyrer av 2008-hiten «So What» som avslutningsnummer - mens hun suser over publikum festet til fire vaiere i taket - er så godt som alle på beina.

Pink gjør saltoer, «stuper» mot publikum og svever over tribunene, iført en grønnglitrende trikot. «Hva faaaen», som min stemningsindikator i setet ved siden av utbryter. Det ender i trampeklapp og stående applaus.

Snart 20 år etter gjennombruddet er den rosa rebellen fortsatt en av våre aller mest spennende artister. Det tok henne halvannen time å bevise i Telenor Arena mandag kveld.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media