Miljøvennlig godstransport: Ofotbanen er per i dag, og i uoverskuelig framtid det miljøvennlige alternativet for godstransport i Nord-Norge, skriver Marius Meisfjord Jøsevold. Foto: Vidar Knai / SCANPIX.
Miljøvennlig godstransport: Ofotbanen er per i dag, og i uoverskuelig framtid det miljøvennlige alternativet for godstransport i Nord-Norge, skriver Marius Meisfjord Jøsevold. Foto: Vidar Knai / SCANPIX.Vis mer

Sjømatnæringa sender allerede 200 000 tonn fisk over Ofotbanen. Kapasiteten er sprengt

Norges Suezkanal trenger dobbeltspor.

Meninger

De aller fleste mennesker kjenner til Suez-kanalen, og den betydningen den har for å knytte folk og markeder nærmere hverandre. Men langt færre kjenner til at Ofotbanen langt på vei har en lignende betydning på Nordkalotten.

I over hundre år har Ofotbanen først og fremst fraktet malm fra gruvene i Nord-Sverige til den isfrie havnen i Narvik. I takt med at verden stadig har større behov for stål, har utskipingen og kapasiteten økt, og i takt med økende eksport av fisk har det gått stadig større volumer med fisk i retur. For faktum er at 60 prosent av alt gods på bane i Norge fraktes på de vel fire milene med jernbane på norsk side, og de åtte milene på svensk side til Kiruna.

Men nå er kapasiteten sprengt. Det er ikke mulig å øke transporten vesentlig, uten å få på plass et dobbeltspor på strekninga. Så hva er det vi venter på?

For et dobbeltspor kommer til å skape en rekke nye muligheter. Innen mineralindustrien kan vi tenke oss at LKAB kan øke sin utskiping betydelig, samtidig som havna i Narvik kan ta unna mineraler fra flere selskaper enn LKAB. Det produseres allerede LNG i Nord-Norge, og de industrielle mulighetene som ligger i at LNG møter malm er fortsatt bare i startgropa. Sjømatnæringa sender allerede 200 000 tonn fisk over Ofotbanen, og i ei næring som snakker om å femdoble volumet, så sier det seg selv at de volumene ikke kan gå på norske vogntog. Et dobbeltspor vil beholde og videreutvikle godstransport på bane i stedet for at de store samlasterne flytter terminalene sine til Sverige eller sørover i Norge og sender godset videre på bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ofotbanen er per i dag, og i uoverskuelig framtid det miljøvennlige alternativet for godstransport i Nord-Norge. Årlig sparer vi med Ofotbanen norske veier for 100 millioner vogntogkilometer, noe som tilsvarer 25 000 vogntog mellom Oslo og Narvik.

I en ideell verden skulle det norske samfunnet for lengst vært i gang med en storstilt utbygging av jernbane generelt, og i Nord-Norge spesielt. Men planene for dobbeltspor på Ofotbanen er klare og utbyggingen må komme i gang så fort som mulig. Her må alle politikere på tvers av partigrenser kjenne sin besøkelsestid, for det er som kjent langt fra Nord til Oslo. Det er grundig dokumentasjon, blant annet fra det svenske Trafikverket, som sier at Ofotbanen er Nordens mest lønnsomme jernbaneprosjekt, med 4,05 ganger tilbake for hver investerte krone.

Nord-Norsk næringsliv går så det griner, men en av de viktigste vekstfaktorene i framtida vil være nettopp dobbeltspor. Et dobbeltspor på Ofotbanen krever politisk kløkt og handlekraft. Vi må jobbe for at Ofotbanen skal inn i nasjonal transportplan for perioden 2018-2029. Arbeidet med jernbaneplan og regulering må starte allerede i 2016, og må derfor inn på neste års statsbudsjett.

Det må gjøres avklaringer med svenske myndigheter. For svenskene er allerede i gang. Svenskene har jo erfaring fra grenseoverskridende samferdselsprosjekter med Øresundbroen, og en spennende sideeffekt kunne jo være en norsk-svensk tv-serie etter modell fra «Broen».

Suezkanalen har nettopp åpnet en kanal til for å doble kapasiteten der. Hvorfor skulle ikke Norges Suezkanal få det samme? Spørsmålet er om vi har en regjering som tør å si ja til Nord-Norge og ja til Ofotbanen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook