Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sju spørsmål til bokdirektørene

Tre aktører kontrollerer alle deler av bransjen.

Må svare: Arve Juritzen utfordrer de tre mennene som kontrollerer norsk bokbransje. Geir Mork i Gyldendal, Tom H. Jenssen i Cappelen Damm og Mads Nygaard (bildet) i Aschehoug, til å ta del i debatten. Foto: Scanpix
Må svare: Arve Juritzen utfordrer de tre mennene som kontrollerer norsk bokbransje. Geir Mork i Gyldendal, Tom H. Jenssen i Cappelen Damm og Mads Nygaard (bildet) i Aschehoug, til å ta del i debatten. Foto: Scanpix Vis mer

De siste ukene har jeg fått kjeft i bøtter og spann. Det er sikkert fortjent. Jeg har selv valgt spissformuleringer og kraftige ord for å skape en debatt om reguleringen av bokbransjen. Dette har vært nødvendig for å vekke en mett og tilfreds bokbransje.

Nå har også politikerne fattet interesse, nå blir det forhåpentligvis en utredning der vi må forutsette at alle stemmer blir hørt. Mitt mål er å modernisere reguleringene av bokbransjen og omforme særvilkår som har utviklet seg til en usunn og grådig kultur, der tre aktører kontrollerer alle deler av bransjen.

Dessverre har jeg så langt ikke fått debattantene til å være med på å diskutere de viktige punktene som gjør at makten i bransjen må dereguleres. Men som kjent, jeg gir meg ikke så lett, så i stedet for å besvare utspill i en detaljdiskusjon hever jeg blikket opp og framover.

Jeg utfordrer derfor de tre mennene som kontrollerer norsk bokbransje, Geir Mork i Gyldendal, Tom H. Jenssen i Cappelen Damm og Mads Nygaard i Aschehoug, til å ta del i debatten og avklare sitt syn på de følgende syv spørsmål:

1. Hvordan er det positivt at tre aktører kontrollerer alle viktige ledd i bokbransjen?

2. Hvordan er det positivt at tre bokforlag bestemmer utvalget i de aller fleste butikkene, bokklubbene og nettbokhandlerne og dermed kontrollerer markedstilgangen til sine konkurrenter?

3. Hvordan er det positivt med lukkede distribusjonskanaler som Bladcentralen?

4. Hvordan forsvarer du at forlagene knapt får betalt når de lisensierer sine rettigheter til de tre stores bokklubber og massemarked?

5. For å sikre det frie ord er aviser, TV og radio underlagt eierskapsbegrensninger. Støtter du en tilsvarende ordning for bokbransjen?

6. Rabattene fra forlag til bokkjedene har økt, en for stor andel av bokkrona tilfaller nå butikkene i stedet for forlagene. Jeg mener at en fortsatt fastprisordning må henge sammen med faste, udiskutable og lavere rabatter til bokkjedene. Vil du godta en slik ordning?

7. De fleste er misfornøyd med hvordan bredden når ut til leserne. Hvordan kan dette bli bedre i din butikkjede?

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling