Skal lokke unge velgere med Snapchat

Arbeiderpartiet og Høyre er på Snapchat allerede - nå følger SV etter. - Spennende å se om Snapchat egner seg for dette, sier Bård Vegar Solhjell.

(Dagbladet): Både Høyre og Arbeiderpartiet har tatt i bruk Snapchat for å verve nye velgere foran høstens kommunestyre- og fylkestingsvalg.

Nå slenger også SV seg på, og lanserer Bård Vegar Solhjell som sin nye Snapchat-prøvekanin.

Solhjell skal dele filmer og bilder fra politikerlivet og valgkampen, og lover både underfundig humor og hard politikk til sine følgere. Målet er å nå nye velgere. 

- Dette er et eksperiment fra vår side. Vi har lyst til å treffe velgerne der de er, og mange unge er på Snapchat, sier Solhjell til Dagbladet.

- Sprekt SV-nestlederen tror ikke Snapchat nødvendigvis hjelper ham med å vinne valget, men han tror det kan bidra til å spre SVs politikk ut til dem som ikke har stor kjennskap til partiet fra før. På Dagbladets siste partibarometer får partiet 4,8 prosent oppslutning

- Det blir spennende å se om Snapchat er et medium som kan brukes til å formidle politisk budskap. En gang i tida lurte vi på det samme om Twitter, om det var egnet, og det viste seg jo å fungere veldig bra, påpeker Solhjell.

Arbeiderpartiet nådde nettopp 2500 følgere på Snapchat, og foreløpig er Solhjell et stykke unna følgertallene til sine mer sentrumsnære kamerater fra Youngstorget. Høyskolelektor ved institutt for markedsføring på BI, Cecilie Staude, roser uansett politikere som våger seg først ut på Snapchat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har en jobb å gjøre for å få unge til å bruke stemmeretten. Snapchat er en kanal flere politikere bør se nærmere på. De partiene som tar Snapchats utvikling på alvor syns jeg er spreke, og det er et smart trekk av dem. Det ligger det potensiale for å hente inn nye velgere. Partiene som er på Snapchat viser at de tar medieutviklingen på alvor, sier hun. 

- Flyktig og kortfattet Medieforsker Gunn Enli ved UiO minner samtidig om at Snapchat gir få muligheter til toveiskommunikasjon. Og det er nettopp dialog mellom politikere og velgere som hun mener er avgjørende for at Solhjell og andre faktisk oppnår noe ved å bruke timevis på sosiale medier i valgkampen.

- Snapchat blir veldig kortfattet, og ganske flyktig. Det er heller ingen mulighet for å gå i diskusjon med velgerne, som man kan på Twitter. Sosiale medier tilbyr nye muligheter for interaktivitet, og det er bemerkelsesverdig at ikke flere politikere benytter seg av det, sier Enli, og viser til Trine Skei Grande som et prakteksempel på en som bruker sosiale medier til å gå i dialog med velgerne.  

Solhjell det er viktig at politikere flytter demokratiet ut dit velgerne er - i dette tilfellet på Snapchat.

- Vi skal prøve å nå ut til flere mennesker og til yngre velgergrupper. Unge mennesker har i liten grad «Dagsrevyen» på sin radar. Jeg husker mange reagerte da jeg startet egen blogg for noen år siden, men nå virker jo det ganske naturlig for en politiker, sier Solhjell.