Skal streame millioner av låter

Og det er helt ok for plateselskapene.

(Dagbladet.no): MySpace har over 120 millioner brukere verden over. Samtidig har om lag fem millioner artister sin egen side på nettsamfunnet, som i USA fortsatt er mer populært enn utfordrere som Facebook.

Nå er musikkdelen av nettsamfunnet i endring - og det i samarbeid med noen av de største plateselskapene og bedriftene i verden. 

For der artistene nå kan streame opp til seks låter fra avspilleren inne på sin egen MySpace-profil, vil de i framtida være i stand til å legge ut absolutt hele backkatalogen, melder The New York Times.

Noe som i seg selv er godt nytt for musikkhungrige brukere.

Personlige spillelister

Men det stopper ikke der: I løpet av et par uker kan du lage dine egne spillelister, der du får muligheten til å samle flere hundre låter i slengen. Noe som gjør det lett å fikse det perfekte soundtracket til festen, via en online jukebox - til den nette pris av kroner null.

Samtidig får du muligheten til å poste spillelister med opp til ti sanger på din egen MySpace-profil, hvorpå vennene dine kan kopiere disse låtene inn på sine egne profiler - dersom de da liker det de hører.

Alt med velsignelse fra Universal Music Group, Sony BMG og Warner Music Group.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GIGANTISK: Nettsamfunnet MySpace har inngått samarbeid med verdens største plateselskaper og en rekke svære merkevarer for å kunne streame musikk gratis. Faksimile: MySpace. Foto: AP PHOTO
GIGANTISK: Nettsamfunnet MySpace har inngått samarbeid med verdens største plateselskaper og en rekke svære merkevarer for å kunne streame musikk gratis. Faksimile: MySpace. Foto: AP PHOTO Vis mer

Men hvordan kan det ha seg at de største plateselskapene, som lenge har kjempet en nærmest panisk kamp mot gratis musikk på nettet, nå velger å samarbeide med MySpace om å tilby disse tjenestene til den gjengse nettbruker?

Tar regninga

Deler av svaret er at selskapene ønsker å bryte ned Apples monopol på digital, internettbasert musikk, skriver The New York Times. Men for øke inntektene, velger de å knytte seg opp mot solide annonsører - et grep som i sin tid gjorde Google til den milliardbedriften den er i dag.

Og det er ikke småfisk MySpace har knyttet til seg for å betale regninga for at du skal kunne konsumere gratis.

Burgergiganten McDonalds, Sony Pictures, bilmerket Toyota og forsikringsselskapet State Farm har alle sagt seg villige til å bidra, melder nyhetsbyrået Reuters.

- Gratis, men annonsestøttet musikk er praktisk talt musikkindustriens eneste mulighet for en framtid, sier direktør Greg Scholl i Orchard til The New York Times.

- Hjelper artistene

Orchard er den største distributøren av digital musikk fra uavhengige selskaper i USA, og direktør Scholl anser MySpaces nye musikktjeneste som det første kredible og store skrittet i riktig retning.

Skal streame millioner av låter

Direktør Chris de Wolf i MySpace mener at musikere verden over har mye å glede seg over:

- Det vi virkelig gjør her, er å skape en økonomi for alle musikkartister, sier direktøren til den samme avisa.

Teknobloggen GigaOm er derimot svært skeptisk til den nye storsatsinga: For er det virkelig bra for forbrukeren at det store nettsamfunnet, som eies av Rupert Murdochs News Corporation, innleder et så omfattende samarbeid med plateselskaper som kontrollerer oppimot 70 prosent av markedet?

Nytt eller gammelt?

Tidligere har Wired uttrykt bekymring over at indieband og -labeler kan bli skjøvet ut i kulden fra nettsamfunnet. MySpace har lenge vært en viktig arena for å spre små artister og plateselskapers musikk.

Helt nytt er vel heller ikke MySpaces påfunn: Både Imeem og Last.fm har kunnet friste forbrukerne med gratis streamet musikk i lang tid.

Det nye er at de store plateselskapene er tungt inne i bildet. Og mer tradisjonelle virkemidler i kampen mot det katastrofalt dårlige CD-salget skal også tas i bruk. MySpace har nemlig innledet et samarbeid med Amazon.com for å kunne tilby kjøp av digital musikk.

Det er imidlertid ukjent når denne tjenesten vil bli lansert, melder Reuters.

GRÜNDEREN: Tom Anderson kan regnes som selve Mr. MySpace. Nå skal musikkdelen av nettsamfunnet utvides betraktelig.