KLEPTOKRATI: Facebook har kunngjort nye opphavsrettsregler for bildetjenesten Instagram. Fra januar kan tjenesten selge bilder brukerne deler, uten å varsle dem eller kompensere for bruken. Foto: Scanpix
KLEPTOKRATI: Facebook har kunngjort nye opphavsrettsregler for bildetjenesten Instagram. Fra januar kan tjenesten selge bilder brukerne deler, uten å varsle dem eller kompensere for bruken. Foto: ScanpixVis mer

Skal vi bare melde oss ut?

Nå vil Facebook selge Instagram-bildene dine.

Da er det kanskje på tide å pakke koffertene, folkens. Husverten har varslet at han betrakter alle dine eiendeler som sine, og forbeholder seg retten til å selge dem videre uten å varsle deg.

Vi snakker metaforisk. Husverten er Instagram, bildedelingstjenesten som ble kjøpt av Facebook for tre måneder siden.

I et sett nye opphavsrettsregler som trer i kraft på nyåret, forbeholder selskapet seg retten til å videreselge bildene du legger på tjenesten  uten å spørre deg, og uten å betale deg for bruken.

SETT I SAMMENHENG med Facebooks egen brukeravtale, der man også overfører svært vide rettigheter til nettsamfunnet, begynner det å tegne seg et bilde av en forretningsmodell:

Brukerne leverer innholdet, Facebook selger det videre, og beholder alle pengene selv.

De  nye Instagram-reglene gjelder bare for bilder som deles etter at regelen trer i kraft 16. januar 2013.

Det hersker fortsatt en viss usikkerhet om nøyaktig hva Facebook mener de nye reglene skal brukes til. Er det snakk om kommersiell utnyttelse på Facebook og Instagram, eller har man også etablert verdens største fotobyrå for alskens viderersalg til reklame og annen mediebruk?

DET MEST ÅPENBARE SCENARIET er at bilder du deler, med tilhørende metadata og informasjon i din brukerprofil,  brukes kommersielt mot dine venner på Facebook og Instagram, gjennom reklame og sponset innhold.

Men det er på ingen måte opplagt at at det stopper der. 
Her er det behov for presiseringer, og deretter for beklagelser.

Til CNET sier Kurt Opsahl i rettighetsorganisasjonen Electronic Frontier Foundation at brukere som laster opp bilder etter 16. januar 2013, og senere sletter kontoen, likevel kan ha gitt Facebook en evigvarende lisens til å viderselge disse bildene. Det står ikke noe sted at man terminerer Facebooks rettigheter ved å slette kontoen, sier Opsahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye reglene er selvsagt kontroversielle. Det protesteres heftig i sosiale medier.

For profesjonelle fotografer og kjente pesoner som bruker Instagram som en del av sitt virke, vil de nye reglene være spesielt problematiske. Men også for vanlige brukere er dette følsomt. Mange legger nok vesentlig mer kunstnerisk engasjement i sine Instagram-bilder enn i den gjennomsnittlige Facebook-post. Derfor kjenner man også sterkere på opphavsretten

Det er ikke umulig at Facebook har gått for langt. Det spekuleres allerede i om dette kan bety slutten for den populære bildedelingstjenesten.

I MELLOMTIDA bør de nye Instagram-reglene ses i en større sammenheng. Som jeg har kommentert nylig, er også Facebooks egen brukeravtale utformet slik at man overfører omfattende rettigheter til nettsamfunnet når man deler bilder, video og annet opphavsrettsbeskyttet materiale. 

I avtalens punkt 2.1 gir du Facebook en «ikke-eksklusiv, overførbar, royaltyfri, underlisensierbar og verdensomfattende lisens til å bruke alt åndsverkbeskyttet innhold du publiserer på eller i forbindelse med Facebook (åndsverklisens).» 

I praksis betyr dette at du gir Facebook rett til å viderselge eller på andre måter tjene penger på innholdet du publiserer, uten å kompensere deg.

Innholdet ditt på Instagram kan være lettere omsettelig og ha høyere kommersiell verdi, men prinsipielt er det vanskelig å se den store forskjellen mellom de to brukeravtalene.

Opprørte Instagram-brukere som i neste øyeblikk trøster seg med å oppsøke nærmeste fildelingstjeneste for å laste ned opphavsrettsbeskyttet innhold, får nå en interessant mulighet til å tenke gjennom noen av nettøkonomiens dilemmaer.

FACEBOOK varsler også tettere kommersiell integrasjon av Facebook og Instagram, der dine brukerdata fra den ene tjenesten kan påvirke hva du for eksempel ser av reklame på den andre.

Og ja: Nå kommer reklamen til Instagram også - men den vil ikke nødvendigvis være merket som reklame.

De nye Instagram-reglene er oppsiktsvekkende i seg selv. Men de bør sees som en gylden anledning til å tenke gjennom ditt forhold til morselskapet Facebook også.

Hvor mye er vi villige til å gi fra oss av kontroll med innhold vi publiserer hos en kommersiell aktør? Inntil du og jeg eventuelt sletter kontoene våre, er svaret: Svært mye.

Instagram lever jeg fint uten. Men å slette Facebook-kontoen? Gulp ...

Det er ikke mulig å si nei til de nye reglene. Vil du hindre at Facebook/Instagram viderebruker bildene dine kommersielt i framtida, må du slette kontoen før reglene trer i kraft. Først kan du laste ned alle bildene dine ved hjelp av Instaport, og lagre dem på harddisken eller dele dem på en annen bildetjeneste med mindre kleptokratiske opphavsrettsregler. Deretter går du hit for å slette kontoen.