GIR DEG DET DU VIL HA: Hvorfor skal vi bruke penger på å utvikle teknologi som gjør oss dummere?  FOTO: AP Photo/Marcio Jose Sanchez
GIR DEG DET DU VIL HA: Hvorfor skal vi bruke penger på å utvikle teknologi som gjør oss dummere? FOTO: AP Photo/Marcio Jose SanchezVis mer

Skal vi bruke forskningsmidler på noe som gjør oss dummere?

Forskningsrådet satser et tosifret antall millioner på et prosjekt som om det lykkes bidrar til å gjøre oss alle litt dummere. Det er offentlig forskningsfinansiering på ville veier.

Meninger

Forskningsrådet satser et tosifret antall millioner på et prosjekt som om det lykkes bidrar til å gjøre oss alle litt dummere. Det er offentlig forskningsfinansiering på ville veier.

For noen uker siden ble det kjent at Forskningsrådet bidrar til finansieringen av et prosjekt i regi av blant andre NTNU og Adresseavisen i Trondheim, som har som formål å utvikle såkalt anbefalings- og personaliseringsteknologi. Totalt ligger 40 millioner i potten. Det dreier seg rett og slett om å utvikle systemer som tilpasser hva du blir tilbudt på Adressas nettsider, til de interessene du har avslørt gjennom øvrig aktivitet på nettet.

Prosjektet er forankret i programmet Brukerstyrt Innovasjonsarena (BIA), som er ett av de største i Forskningsrådet. Formålet med dette programmet er at statlige midler kan fungere som en verdifull inkubator for kommersielle produkter og tjenester i en tidlig utviklingsfase, eller produkter og tjenester som på andre måter kan være nyttige. Det er slik liten grunn til å være alt for kritisk programmet som sådan.

Særlig i et lite land som Norge, hvor den private forskningsinnsatsen er nokså begrenset, er det opplagt at offentlige forskningsmidler ofte er verdifulle og nødvendige for å skape innovasjon. Adressa-prosjektet har likevel påkalt en del oppmerksomhet og kritiske spørsmål. Særlig blir spørsmål om personvern aktualisert med denne teknologien, og en undersøkelse tyder da også på at publikum jevnt over er negativt innstilt til at mediehusene analyserer deres lesemønstre for å tilby mer tilpasset innhold.

Slike innvendinger er viktige nok, men det finnes et enda mer grunnleggende spørsmål her: Hvorfor i all verden skal offentlige midler brukes til å videreutvikle en teknologi som gjør oss litt dummere? Personaliseringsteknologi reduserer risikoen for at vi eksponeres for innhold vi ikke visste vi var interessert i. Sjansen for å snuble over noe nytt, som kan utvikle nye interesser, innsikter eller spørsmål, reduseres. At Facebook og Google lenge har anvendt denne teknologien viser at markedet (dessverre) selv ordner opp. Da er det knapt noen grunn til å bruke knappe offentlige forskningsmidler til å utvikle konkurrerende teknologier, spesielt ikke når produktet i et samfunnsperspektiv har flere negative enn positive sider.

Det er lett å forstå at prosjektet framstår som spennende fra et forskningsmessig synspunkt. Om et mediehus alene hadde finansiert et slikt prosjekt, hadde det vært relativt uproblematisk. Men vi lever i et samfunn hvor det enn så lenge er ansett som et offentlig ansvar å bidra til å finansiere et mediemangfold, blant annet i form av pressestøtte. Da bør ikke den samme staten finansiere prosjekter som først og fremst bidrar til større enfold og som i siste instans er en trussel mot et fungerende demokrati.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook